Grimaldi hoppas på touren

När Tour de France, cykelns mest klassiska etapplopp rullar igång på lördag, deltar inte Sveriges cykelkejsare, Salvatori Grimaldi, själv men väl hans franska märke Gitane. Ekonomi24 har talat med Tommy Prim, tvåa två gånger i Giro d´Italia, som förklarar hur en vinst skulle påverka koncernens försäljning, varför det är extra viktigt att lyckas i år och vem som vinner själva loppet.

För cykelentusiasterna närmar sig årets högtidsstund Tour de France. När cyklisterna i Tour de France bryter mållinjen vid Champs-Elysées 28 juli är det få som betvivlar att amerikanen Lance Amstrong tar sin fjärde raka seger åt sig, laget US Postal Service och inte minst åt sin cykeltillverkare Trek.

Proffscykel är viktigt, inte minst för cykeltillverkarna. Även om summorna som satsas på lagen är långt ifrån Formel 1-klass så har de 21 lagen som ställer upp i årets Tour de France en årsbudget på totalt runt 100 miljoner euro eller drygt 900 Mkr. Och störst effekt på satsade pengar får en seger i Tour de France.

”Ja, absolut. Touren är en stor marknadsföringsmöjlighet för de stora teamen. Om Lance Armstrong vinner igen, så kommer det ha en stor betydelse för cykelmärket Trek han kör på”, säger Tommy Prim.

Tommy Prim med två andraplatser i Giro d´Italia (fick stryk av italienaren Giovanni Battaglin 1981 och franske legenden och femfaldige Tour de Francevinnaren Bernard Hinault 1982)leder idag Team Crescent, ett märke i Cycleurope. Själv fick han inte nöjet att trampa Tour de France.

”Jag hade gärna velat köra Touren. Men Bianchi som jag körde för fixerade vid den italienska marknaden. Idag har företagen en mer internationell marknad.”

På Cycleurope, Salvatori Grimaldis cykelkoncern, heter favoritlaget La francaise des jeux. Laget trampar runt på bolagets Gitane-cyklar. Att de lyckas i år är extra betydelsefullt för den franska sidan av koncernen.

”Peugeot kommer att på sikt försvinna som märke så det är väldigt viktigt att Gitane lyckas.”

De som inte kan vinna får satsa på att synas uner själva loppen. Det lär laget göra då en av medlemmarna är fransmannen Jacky Durand – en av sportens mest utbrytarglada cyklister.

Bland lagen i proffslagens finrum, division 1, men som inte ställer upp i Frankrike runt, kör Marco ”piraten” Pantanis stall Mercantone Uno på Bianchi. Det italienska cykelmärket Salvatore Grimaldi under stor uppståndelse köpte 1997 för 100 Mkr. Även tyska Coast kör på Bianchi medan franska Big Mat cyklar på Gitane.

Att lyckas i proffsloppen tror Tommy Prim är inte bara bra för försäljningen av tävlingscyklar. Det smittar också av sig på gemene man när han ska köpa sin vardagscykel. ”Även på standardcyklar vill man förknippas med något känt märke.”

Han tror inte att de många dopningsfallen, nu senaste amfetaminmistankarna mot tysken Jan Ullrich, vinnare av Tour de France 1997 och världsmästare i tempo så sent som i fjol, påverkar satsningarna eller försäljningen speciellt negativt.

”Det är väldigt stort intresse för tävlingscykel i Mellaneuropa. Där är man inte så väldigt påverkad av dopning. De ser inte på det på samma sätt som vi här i norr.”

Och vem som vinner.

”Lance Armstrong är storfavorit och det ska mycket till för att han ska förlora. Det är flera stora namn som fallit bort, inte bara Jan Ullrich. Vissa cyklister kan vinna enstaka etapper men totalt är Armstrong så komplett att de blir svårt för någon annan.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.