Gratis är gott
Att få två pocketböcker om it-baserade affärsmodeller översatta och utgivna i ett så litet land som Sverige kräver sin författare. En sådan person är, tveklöst, tidskriften Wireds chefredaktör Chris Anderson. 2006 gav han ut “The Long Tail” om försäljning av smala böcker och andra nischprodukter. Tre år senare var det dags för “Free”, ett verk om affärslogiken i att tillhandahålla varor och tjänster gratis.
Boken kom alltså ut i fjol och väckte även i originalupplaga viss – positiv – uppmärksamhet i Sverige. Ändå är det först i och med Stefan Lindgrens utmärkta översättning som “Free” kommer till sin rätt för en bred publik. Förvisso kan väl alla näringslivsintresserade svenskar läsa engelskspråkig litteratur av det här slaget. Men faktamatade diagram över avkastningsrelationer är lättare att ta till sig på svenska. Och sådana illustrationer är det gott om i boken.
Ett exempel har rubriken “Hur kan flygresor vara gratis?”. Här beskrivs Ryanairs affärsmodell utifrån antagandet att det kostar 70 dollar att flyga en resenär från London till Barcelona. Bolaget tjänar sina pengar enligt följande: 30 dollar väskavgift, 20 dollar biljettpris, 6 dollar kreditkortsavgift och mindre summor i form av dyrt mineralvatten, reklamintäkter, avgifter för förtur till ombordstigning samt korssubventionering från resenärer som köpt dyrare resor vid andra tillfällen.
Anderson beskriver också andra aktuella företeelser. Han tar upp hur musikindustrin bytt skepnad då nedladdad musik blir marknadsföring för konsertbiljetter och hur våra sökningar bidrar till att förfina träffarna för Googles annonsörer. Historiska paralleller förs fram, som till exempel när Gillette kom på att man kunde ge bort rakhyveln men ta hutlöst betalt för rakbladen.
Nu är detta inte något mästerverk. Som många författare och konsulter tar Chris Anderson ut svängarna väl mycket. Iakttagelserna om gratisekonomin är viktiga. Men materialet håller inte för 293 sidor. Upprepningarna är många. Man kan också ifrågasätta om inte många av de affärsupplägg som beskrivs i “Free” är rena självklarheterna för företagsledare. Att utnyttja förskjutningar i relativpriser har varit grundvalen för köpenskap under århundraden – låt vara att det är sällan som priset varit så lågt som noll. En mängd böcker har skrivits om förändringar i avkastningsrelationer. En i dag närmast bortglömd managementtänkare, svensken Richard Normann (1943-2003), beskrev på 1990-talet hur värden i affärer kan skapas på många andra sätt än i en traditionell förädlingsprocess genom att företag kan leverera tjänster eller produkter gratis i utbyte mot tillgångar av större värde.
Men det förtar inte helhetsintrycket av en välskriven och värdefull bok.
Free – radikalt pris ny ekonomisk modell
av Chris Anderson.
Förlag: Modernista.
Cirkapris: 169 kr.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.