Gör politik av svensk film

Gör politik av svensk film - Susanna_Popova-NY-g-transparent_binary_6947603.png

Är Moderaterna ett statsbärande parti? Om man inte sedan Reinfeldts tid bytt inställning, och det tror få personer, så vill man vara det.

Moderaterna prioriterar enligt sin eftervalsanalys jobb och ekonomi, lag och ordning, invandring och integration, sjukvård och skola.

Väljarna tycker att Moderaterna är bäst på lag, ordning, landets ekonomi och skatter, säger Novus. Kulturfrågor står däremot inte ens på listan över frågor som väljarna tycker är viktiga – de framstår som överkursen. Eller efterrätten. Har Novus rätt är kulturfrågor viktiga först när allt annat är på plats.

Men om man vill vara statsbärande, borde inte den politiska menyn vara komplett? Både förrätt, varmrätt och efterrätt?

Olof Lavesson var tidigare ordförande i kulturutskottet och kulturpolitisk talesperson för Moderaterna. När Carolina Falkholts verk Fuck the World, som föreställde en blå penis, uppfördes på en vägg på Kungsholmen i Stockholm blev det diskussion.

Jag gick ut och försvarade den där penisen, för jag tyckte den var jäkligt fräck, och dessutom hade den väckt en spännande debatt redan i New York.

Han fick naturligtvis rådet från andra politiker att inte ta debatt, varpå hans fråga blev: Har vi politiker som står upp för den konstnärliga friheten även när det blåser?

Politiker som vet vad de tycker och kan ta debatt, måste veta vilken politik de företräder. Vad har Moderaterna för kulturpolitik?

Den lyder, enligt hemsidan, i korthet: Kulturen måste fredas från politisk klåfingrighet. Underlätta för det civila samhällets organisationer. Underlätta för den majoritet av de professionella kulturarbetarna som är egna företagare. Bygg ut Skapande skola.

Jaha. Utanför politiken händer det saker. Filmsaker till exempel.

Johan Renck kammade just hem priset för miniserieregi, och hans Chernobyl blev även bästa miniserie vid årets Emmy-gala i Los Angeles.

Roy Andersson vann Silverlejon för bästa filmregim, för filmen Om det oändliga på filmfestivalen i Venedig.

Alicia Vikander fick nyligen en Oscar i kategorin Bästa kvinnliga biroll som Gerda Wegener i filmen The Danish Girl 2016.

Jane Magnussons dokumentär Bergman – ett år, ett liv hade premiär på filmfestivalen i Cannes 2018 och visades i sektionen Cannes Classics.

Det går bra för filmlandet Sverige. Det verkar regeringen inte ha lagt märke till. Det syns i alla fall inte i budgeten den just lagt.

Snart ska Utvandrarsviten, Vilhelm Mobergs klassiska romaner om utvandringen till Nordamerika på 1800–talet, nyinspelas. Men inga scener i Småland. I stället läggs de enligt plan i Tjeckien.

I samtliga europeiska länder, utom Sverige och Danmark, finns inspelningsrabatter. Det gör det dyrt att spela in romansviten i Småland. För rabatterna finns naturligtvis för att dra pengar till landet, och för att lägga en pusselbit i byggandet av landets kulturidentitet. Den som minns tiden från Rule, Britannia till Cool Britannia, vet vad ironisk självmedvetenhet kan göra för att höja värdet hos en film- och modenation. För att inte tala om Hollywoods förmåga att berätta historier – inte minst sin egen. Just nu går Once Upon a Time in Hollywood

Tillväxtverket och Svenska Filminstitutet har föreslagit att Sverige ska införa 25 procents rabatt på filminspelningar.

Varför? De flesta vet att hög skatt dämpar verksamhet, och en del vet att inspelningsrabatter har lett till ökade skatteintäkter. Förslaget kom till för att Sverige ska stå sig i den internationella konkurrensen och innebär ett stöd baserat på kostnaderna för filmproduktionen. De ligger i statlig budget och betalas ut i efterskott, när produktionsbolaget redovisat stödberättigade kostnader.

Så eftersom filmnischen just nu står vidöppen, och det dessutom ekar därinne, borde inte kulturpolitiker värdiga ett statsbärande parti kliva in? Det är lite mer än pengarna som står på spel, det är självbilden också.

I förra veckan var det tjugo­fem år sedan Estonia sjönk. 852 människor miste livet i den största civila fartygskatastrofen i Europa efter andra världskriget. Ännu vet vi inte hur och varför. Den officiella version som presenterats bär nämligen inte sannolikhetens prägel. Märkliga tider. Men vi kan minnas och hedra dem som dog.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.