Googles grepp om sökmarknaden minskar
![Googles grepp om sökmarknaden minskar - Google Showcase](https://www.affarsvarlden.se/wp-content/uploads/2024/10/sdljXr7OlpdOKY-nh-e1728390149422-900x600.jpg)
Rivaler som Tiktok har nyligen börjat tillåta varumärken att rikta annonser baserat på användares sökfrågor. Detta utgör ett direkt hot mot Googles sökverksamhet.
Även Perplexity, som är en AI-startup med fokus på sök som stöds av Jeff Bezos, planerar att introducera annonser senare under månaden under sina AI-genererade svar.
Dessa initiativ har ytterligare ökat trycket på Google, som redan pressas av att Amazon äter sig in i sökintäkterna. Många konsumenter har påbörjat produktsökningar på e-handelsplattformen.
Under nästa år väntas Googles andel av den amerikanska marknaden för sökannonser sjunka under 50 procent för första gången på ett decennium, enligt undersökningsföretaget eMarketer.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.