Google vill lägga 198 miljarder på utländska förvärv

Google har för avsikt att spendera upp till 30 miljarder dollar, cirka 198 miljarder kronor, på utländska förvärv. Det skriver Financial Times.

Googles planer angående utländska förvärv avslöjades genom ett dokument som bolaget skickade till den amerikanska finansmyndigheten SEC och som blev känt i veckan. Dokumentet skickades in till SEC för att besvara frågor om hur Google tänker använda de 34,5 miljarder dollar som bolaget har utomlands.

I dokumentet skriver Google att de förutser att de kommer behöva använda mellan 20 och 30 miljarder dollar, mellan 132 och 198 miljarder kronor, för att finansiera potentiella förvärv av utländska företag och utländska teknikrättigheter från amerikanska företag under 2013 och framåt.

Vissa amerikanska teknikföretag menar att det finns en brist på stora attraktiva teknikföretag som är tillgängliga för förvärv utanför USA. Det har väckt frågan om Google just nu använder sina förvärv för att förflytta sig från sin kärnverksamhet och fortsätta på den diversifiering som bland annat märkts vad gäller Googles förarlösa bilar.

I den korrespondens som Google haft med SEC har bolaget även sagt att de hoppas kunna använda sig av annonsering på “kylskåp, instrumentbrädor i bilar, termostater, glasögon och klockor, för att bara nämna några möjligheter”. I onsdags sade dock Google att detta uttalande inte speglar bolagets produktplan.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group