Google och Oracle har ny strategi i kampen om molnet – köper kunder

Amazon och Microsoft är dominerande inom molntjänster, och för att komma i kapp har Google och Oracle en ny strategi: utlova stora investeringar i utbyte mot att använda deras produkter.
Google och Oracle har ny strategi i kampen om molnet – köper kunder - google-700_binary_6964334.jpg

Amazon och Microsoft är dominerande inom molntjänster, och för att komma i kapp har Google och Oracle en ny strategi: utlova stora investeringar i utbyte mot att använda deras produkter, skriver Wall Street Journal.

Det gäller bland annat Oracles 28,3 miljarder dollar stora förvärv av medicinjournalbolaget Cerner och Googles stora investeringar i Univision Communications och CME Group, vilket i sin tur gett stora fleråriga åtaganden inom molntjänster.

“Ingen vill göra det detta med att “köpa” kunder, men om man är nummer 3 eller 4 måste man vara kreativ”, kommenterar Constellation Research-analytikern Holger Mueller.

Google ger även betydelsefulla rabatter till exempelvis AI-bolaget Tempus i samband med en investering om 200 miljoner dollar och i utbyte mot fleråriga kontrakt. Det säger insiderkällor till tidningen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.