Goodyear säljer Dunlop för 7,8 miljarder

Amerikanska däcktillverkaren Goodyear säljer varumärket Dunlop till japanska Sumitomo Rubber Industries för 701 miljoner dollar, motsvarande 7,8 miljarder kronor.
Goodyear säljer Dunlop för 7,8 miljarder - D75_4406m Goodyear
Foto: Dunlop

Affären täcker Dunlop-märket i Europa, Nordamerika och Oceanien. Det framgår av ett pressmeddelande.

Goodyear uppger att de tänker fortsätta att sälja Dunlop-märkta däck i Europa åtminstone till slutet av 2025 och kommer att betala royalty till Sumitomo Rubber. Därefter kommer man att fortsätta leverera vissa Dunlop-märkta däck till Sumitomo i Europa under fem år.

Avyttringen av Dunlop är ett sätt för Goodyear att effektivisera verksamheten. Transaktionen väntas bli slutförd under mitten av 2025, förutsatt den erhåller godkännande från relevanta myndigheter.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.