Goda råd har alltid en marknad
När jag började på Affärsvärlden 2006 fick jag ofta frågan hur jag såg på tidningens aktieanalyser. Det fanns ju mängder av banker och mäklarfirmor som sprutade ur sig analyser hela dagarna. Vad var poängen med att Affärsvärlden kom med ett utlåtande om vad Ericsson-aktien var värd när det redan fanns 38 andra omdömen på marknaden?
Så småningom kom jag fram till att det fanns plats för en fristående aktör som Affärsvärlden av tre skäl:
För det första att våra analyser är helt oberoende i förhållande till de företag som analyseras. Banker och mäklare har ofta andra affärsintressen med företagen som påverkar analyserna och gör dem ”vänligt sinnade”. Ibland betalar företagen rent av bankerna för att bli analyserade. Dessutom är det svårare för bankerna att tjäna pengar på säljrekommendationer.
För det andra analyserar mäklarfirmorna endast större bolag eftersom småbolagen genererar för lite courtage. I praktiken är 50 till 100 börsbolag ordentligt genomlysta. Övriga 200 har ingen eller mycket tunn analytikertäckning.
För det tredje är våra analyser träffsäkra. De senaste åren har vi haft rätt till 65 procent på tolv månaders sikt.
Så läser jag om en annan ”outsider” på aktiemarknaden, nämligen Börspodden på sidan 26. Det är ett program som görs av två grabbar i en källare, som har 40 000 lyssnare i veckan och det händer att det skickar en aktiekurs 40–50 procent. Det borde egentligen inte funka nu när det finns fler ekonomisajter och aktiechattar på nätet än någon orkar hålla ordning på. Ändå flyger det.
Aktiemarknaden är tydligen inte helt perfekt ändå. Och tur är väl det.
Stor affär, små rubriker.
Fortums försäljning av sitt svenska elnät för 60 miljarder kronor härom dagen måste vara en av de fem största företagsaffärerna i historien. Och den mest underrapporterade.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.