Glocalnet: Passa-på-pris

Billig telefoni via internet ger Glocalnet fördelar framför konkurrenterna. Aktien, som idag handlas inofficiellt, väntas stiga rejält när den börsnoteras senare i år.

Det händer mycket i lilla teleoperatören Glocalnet. Bolaget har ingått ett samarbete med Bredbandsbolaget och har tagit in gamla Iconchefen Franco Fedeli i styrelsen. Dessutom har Glocalnet just dragit in 80 miljoner från bland andra Brummer & Partners. För närvarande handlas aktien inofficiellt genom Aragon Fondkommission men målet är en börsnotering senare i år.

Kunder tiodubblas

Det var under 1999 som Glocalnets verksamhet tog fart. Abonnentstocken nästan tiodubblades och uppgick vid årsskiftet till drygt 62.000. Men tillväxten och uppbyggnaden har kostat, det preliminära resultatet för 1999 är en förlust på drygt 60 miljoner kronor. Omsättningen blev 30 miljoner.

Glocalnets VD Stefan Krook hävdar att bolaget nu har en plattform som det kan växa vidare på, exempelvis fakturasystemet och kundservice, och bolaget kan därför ta steget upp till hundratusentals eller miljontals kunder. I år satsar bolaget på ökade marknadsinsatser för att bygga upp varumärket och öka abonnentstocken.

Bara IP-telefoni

Enligt Krook har Glocalnet en konkurrensfördel framför andra teleoperatörer. Eftersom Glocalnet uteslutande arbetar med så kallad IP-telefoni, alltså telefoni via internet, så slipper bolaget att hantera många slags teletekniker. IP-tekniken gör det dessutom enkelt och billigt att utveckla nya tjänster och att integrera data, röst och mobila tjänster.

Från att ha varit ett teknikinriktat företag så får Glocalnet framöver en mer traditionell operatörskaraktär. IP-telefonin har utvecklats så långt att användaren inte märker någon skillnad mot vanlig telefoni. Krook säger att målet är att förknippas med låga priser snarare än den tekniska lösningen.

I år ska Glocalnet försöka bli nummer tre på den svenska telemarknaden, efter Telia och Tele 2. För att nå dit behövs ungefär 150.000 kunder, tror Krook. Glocalnet ska även etablera sig på ytterligare en europeisk marknad. Gissningsvis blir det i Norden.

Samarbeten

Glocalnet vill samarbeta med företag som redan har kundrelationer med ett stort antal privatpersoner. Hittills har bolaget ett avtal med Birka Energi som har drygt 800.000 abonnenter. Målet är att etablera partnerskap med ytterligare ett eller två företag i år. Samarbetena ger Glocalnet mycket låga kundkontaktkostnader. Inte mer än 500 kronor per ny kund tror Stefan Krook att det kommer att kosta.

Dessutom erbjuder bolaget snart fler tjänster. Under första halvåret i år lanserar Glocalnet internetaccess. Dessutom tänker bolaget också ge kunderna mobiltelefoni, men hur det ska ske återstår fortfarande att bestämma. Vilken väg bolaget väljer beror delvis på Post- och Telestyrelsen och hur licenserna för tredje generationens nät utformas. Stefan Krook utesluter inte att bolaget bygger eget mobilnät, trots att det egentligen inte ingår i strategin.

I samband med börsnoteringen planerar Glocalnet att göra en nyemission. “Det blir åtminstone ett tresiffrigt belopp”, säger Krook.

Höjd risknivå

Planerna för Glocalnet är således stora. En risk är naturligtvis att Glocalnet inte får tillräckligt genomslag på sin kommande marknadsoffensiv. Expansionen bygger på att Telias kunder fortsätter att fly bolaget men det är många som konkurrerar om dessa. Risknivån kommer dessutom att väsentligt höjas när verksamheten breddas till att även omfatta internetaccess och mobiltelefoni.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase