Intervju Private Banking
Glamourfri private banking växer
Kalla det private banking eller ej. Onlineplattformarna Avanza och Nordnet har med sina avskalade erbjudanden tagit en väsentlig del av kapitalet inom segmentet för förmögna kunder. Tillsammans har Avanza och Nordnet 13% av marknaden, enligt undersökningsföretaget Prospera.
Även medlemmar av de högre förmögenhetsklasserna väljer att förvalta delar av sitt kapital hos onlineaktörerna. Men främst är det bland unga miljonärer på väg upp som handelsplattformarna växer.
Onlinemiljonärer
Enligt Nordnet befinner sig PB-marknaden i ett generationsskifte, där kapital går från den äldre generationen till den yngre.
“Vårt erbjudande och vår plattform är en bra match för dessa förmögna unga vuxna, och bland dem ska vi vara förstahandsvalet”, skriver Nordnet i en kommentar till Afv.
Det är en position som även Avanza aspirerar på. Dan Hägglund är chef för det team som tar hand om onlinemiljonärerna och uppger att deras medianålder är 51 år och snittkapitalet 9,5MSEK.
Han delar in kunderna i tre kategorier: do-it-myself, help-me-do-it och do-it-for-me.
De flesta av Avanzas kunder tillhör de två första kategorierna, med sinsemellan olika behov.
“Do-it-myself uppskattar ett bra webbgränssnitt och låga courtage”, säger Dan Hägglund. “Och help-me-do-it vill ha utbildning, marknadsbrev, bloggar och andra former av beslutsstöd.”
Däremot har Avanza jämförelsevis få do-it-for me-kunder, hittills betraktat som det klassiska underlaget för private banking.
Att onlinebankernas erbjudande inte skulle vara “riktig” private banking, och mer liknar incitamentprogram, håller inte Hägglund med om.
“Syftet är inte att få folk att handla mer, men det ska bli billigare för dem som gör många transaktioner.”
VIP digital
De bästa kunderna hos Avanza erbjuds valutakonton på depå, en specifik kundansvarig, samt egen linje till personlig mäklare och handel via leverantörer som Infront Online Trader, Bloomberg och Darkpool.
Även hos Nordnet får man en egen kontaktperson, service- och mäklarteam, med skräddarsydda courtage, räntor och fondplattformsavgifter. Snart även elektronisk aktiehandel på fler marknader, algoritmisk handel och valutakonton.
Antal kunder i Sverige | Krav | Erbjuder familjekontor | Förvaltat kapital (Mdr kronor) | |
Avanza PB | 35 300 | 3 Mkr | JA | 335,8 |
Avanza PB Pro | 3 590 | Viss omsättning | JA | 60,4 |
Nordnet | (Ingen uppgift) | 2,5 Mkr | JA | (Ingen uppgift) |
Källa: Avanza och Nordnet
Många marknadsledare framöver
Sedan 2022 har Avanzas marknadsandel ökat från 10% till 12%, enligt Prospera.
“Till 2030 har vi sagt att vi ska ha störst marknadsandel, med flest kunder inom private banking”, säger Dan Hägglund.
Nordnet å sin sida siktar på att “minst dubbla” sina 3% under de närmaste åren.
Det kommer att bli en strid på kniven inte bara mellan onlinebankerna. Såväl Nordeas som Söderberg & Partners PB-chefer har sagt i nyliga intervjuer med Afv att ambitionen är att bli störst på marknaden. Den vars position de jagar är SEB, som idag leder med 24%.
LÄS ÄVEN
Afv kartlägger: De är bäst i Sverige på private banking
Efter storbankernas reträtt: De bygger på övergiven mark
ABG:s storsatsning: “Det finns hur mycket plats som helst på marknaden”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.