Getinge
Getinges tillträdande vd: Vi måste vara aggressiva
En tidig morgon i december förra året på Köpenhamns flygplats Kastrup steg Alex Myers av ett plan från Asien. Han skulle träffa Getinges huvudägare Carl Bennet.
– Jag anade varför han ville träffas. Men jag vågade ändå inte hoppas på att drömmen skulle bli sann, säger Alex Myers, som då var vd för sängtillverkaren Hilding Anders.
Men det blev den. Erbjudandet från Bennet var att efterträda Johan Malmquist som vd för medicinteknikkoncernen Getinge. Och det i en tid då ett av börsens förr mest omhuldade bolag kämpar inte bara med vinstvarningar utan också med kritik från amerikanska myndigheter och oförutsedda miljardkostnader för förlikningar och åtgärdsprogram. Samt inte minst besvikna aktieägare, som förväntat sig långt bättre resultat och större utdelning. Ändå bestämde sig Alex Myers redan på tunnelbanan hem från flygplatsen att tacka ja.
Det är bara drygt ett år sedan han lämnade Getinge efter att i nästan fem år varit chef för affärsområdet Extended Care och dotterbolaget Arjo Huntleigh. Han återvänder nu till den halländska koncernen efter att ha varit vd för sängtillverkaren Hilding Anders.
– Situationen är tuffare, marknaden är tuffare. Våra kunder är under ett enormt tryck när patientvolymerna ökar och de har krav på sig att ge samma vård till lägre kostnad och måste effektivisera. Det påverkar priserna, det påverkar oss och det kunde vi se redan för flera år sedan. Men jag tycker inte att vi agerade tillräckligt snabbt på det då. Det måste vi göra nu.
Och så de mer interna parametrarna. Inte minst problemen med FDA, USA:s mäktiga motsvarighet till Läkemedelsverket. Bakgrunden är att FDA hade skickat två så kallade ”warning letters” till Getinge, ett år 2008 och ett till 2011. De gällde två separata Getinge-ägda fabriker i USA. Därtill hade myndigheten gjort ytterligare ett antal inspektioner där brister hade påtalats.
FDA-konflikten hade inte nått nuvarande proportioner när Myers slutade på Getinge, men han har följt med i rapporteringen och haft kontakt med vd Johan Malmquist i frågan. I februari i år blev förlikningen klar till en kostnad av 500 miljoner kronor, plus den miljard man redan investerat i förbättringsåtgärder och utbildningsinsatser. Företaget har också att tappat i tempo, tvingats till en rad vinstvarningar med medföljande börsfall (som dock delvis återhämtats under de senaste månaderna).
Alex Mayers vill att bolaget lär sig av det som hänt och nu tittar framåt.
– FDA:s krav kommer att hjälpa Getinge att bli ett bättre bolag. Men det går inte att komma ifrån att det har varit väldigt dyra lärpengar både för oss och aktieägarna.
Johan Malmquist har varit vd för Getinge i 18 år. När toppchefen nu byts ut förväntas det från många håll att förändringen ska märkas. Myers har en Yale-utbildning i organizational behavior (ungefär ”organisationsbeteende”) i bagaget: lika delar företagsekonomi och beteendevetenskap, något som satt prägel på hans ledarstil.
– Jag är en extremt bra lyssnare och är bra på att lyssna till vad organisationen säger. Svaren finns där; min uppgift är att ta fram underlaget och komma till en slutsats. Jag är team-orienterad, inte någon Michael Jackson som står ensam längst fram och dansar, utan mer en dirigent som leder den orkester som står på scenen.
Marknaden har hittills reagerat positivt på vd-bytet och Myers bekräftar att han vill genomföra förändringar inom Getinge. En sak som han vill komma tillrätta med är den stuprörsmentalitet som råder mellan Getinges olika bolag.
– De som börjar nya, inklusive mig själv, noterar nästan med en gång att vi samarbetar alldeles för lite. Det har varit vattentäta skott mellan bolagen, något som troligen kommer sig av de många förvärv som gjorts. Det finns stora värden i att agera som grupp i stället för som öar. Är vi ett starkt Getinge ut mot kund kan de små bolagen få hjälp av de större. Detta kommer vi att adressera på tillväxtmarknaderna. I Europa däremot handlar det mer om effektivisering inom till exempel finans och administration och att samordna inköp och kontrakt.
Alex Myers är född i Österrike, uppvuxen i Grekland och kom till Sverige för över 30 år sedan. Hans första svenska jobb var som management trainee och säljare på Unilever. Han blev kvar där i elva år. En mycket bra skola, säger han, inte minst för att lära sig svenska.
– De gav mig ett ultimatum och ett datum ett år framåt i tiden då jag skulle kunna sälja tandkräm och Lypsyl till butiker i Uppsalaregionen. Där tyckte de nog att jag var en udda typ och kanske tyckte de mest synd om mig där jag stod och försökte sälja tandkräm på engelska och svenska blandat, men det fungerade och jag blev faktiskt toppsäljare i regionen.
Den 25 mars börjar allvaret på Getinge. Kanske viktigare än interna omorganisationer, kundfokus och förvärv är hur aktieägarna tar emot den nye vd:n. Han vill nu träffa dem och få förslag på förändringar och förbättringar.
– Jag måste fundera på hur vi ska tackla den nuvarande situationen med vinstvarning som jag ser som ett tydligt tecken på att vi levererar under aktieägarnas förväntningar. Samtidigt måste vi vara aggressiva i en värld där vi inte anpassat oss till tillväxttakter och kostnadsnivåer. Den balansen måste jag hitta utan att det blir orealistiskt.
Detta är en kortare version av intervjun med Getinges tillträdande vd Alex Myers. En längre version går att läsa i senaste numret av Affärsvärlden, som kommer ut i dag, onsdag 11 mars. Prenumeranter kan också logga in och läsa intervjun i sin helhet här.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.