Gamingbolag
Generationsskiftet – här är gamingtjänster mer populära än betal-tv
Spelabonnemangen har ökat från 44 procent förra året till årets siffra 53 procent bland milennials, samtidigt som andelen för betal-tv har minskat med 1 procent. Det är första gången spelabonnemang kommit ikapp och förbi tv-abonnemang, skriver Deloitte.
De nya streamingtjänsterna för spel har lanserats i snabb takt de senaste åren. Så sent som på måndagen tillkännagav Microsoft att dess nya Xbox-version kommer släppas mot slutet av 2020 med stöd för streaming via molntjänsten Project Xcloud. Också Googles Stadia, Sonys Playstation, Apples Arcade och den kinesiska nätjätten Tencent Gaming har satsat tunga investeringar inom molngaming.
Molntjänsterna, där spelen likt Netflix strömmas från en server i stället för att läsas in direkt i hårdvarukonsollen, väntas bli slutet för fysiska spelköp. Det är ett faktum som blivit kännbart för bland andra spelbutikskedjan Gamestop, som rasat på börsen efter flertalet vinstvarningar, skrotade försäljningsmål och svaga resultat.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.