General Motors
General Motors drar ner i Kina
GM uppges skära ner inom diverse marknadsrelaterade avdelningar i Kina, inklusive forskning och utveckling. Man planerar också att under de kommande veckorna hålla samtal med lokala partnern SAIC om en potentiell minskning av produktionskapaciteten. Detta görs som ett led i en större strukturell omstöpning av verksamheten i landet.
GM drar sig tillbaka eftersom många utländska märken kämpar med ett överflöd av lokala konkurrenter på världens största bilmarknad, som nu står inför massiv överkapacitet. Återställningen innebär en övergång till att producera elfordon, fokusera på mer exklusiva modeller och importera premiumfordon, säger insynspersonerna.
GM förlorade 104 miljoner dollar i Kina under andra kvartalet, och har totalt gått back 210 miljoner dollar under första halvåret.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.