Volvo
Geely dumpar Volvo-aktier för 14,5 miljarder: ”Går att spekulera i en exit”
Efter börsens stängning på torsdagen meddelade kinesiska Geely om avsikten att sälja samtliga sina B-aktier i Volvo. På fredagsmorgonen blev det känt att aktierna också sålts. Aktierna är värda 14,5 miljarder kronor, skriver Bloomberg.
Försäljningen är i linje med Geelys “långsiktiga strategi” och bolaget kommer förbli näst största ägare i Volvo via ett innehav på knappt 89 mijoner A-aktier, skriver Geely i ett pressmeddelande enligt Bloomberg.
En trio storbanker – Goldman Sachs, Barclays och Bank of America – har fått uppdraget att sälja de 49,5 miljonerna B-aktierna via en placing.
Aktierna avsågs att säljas för 285,9 kronor styck – en rabatt på drygt 2% jämfört med torsdagens stängningskurs. Aktierna såldes också till just det priset.
Kepler Cheuvreux-analytikern Mats Liss tar fasta på att Geely sålde B-aktier i slutet av förra året och att försäljningen därför inte var “helt oväntad”. Han noterar också att Geely behåller sina A-aktier.
“De har i och för sig inte krävt eller fått någon plats i styrelsen, så en exit går ju att spekulera i”, säger han till Affärsvärlden.
Geely köpte Volvo-aktierna av Christer Gardells Cevian för ett gäng år sedan och har “gjort en bra affär”, om man räknar in utdelningarna under åren, säger Liss. Men att Geely nu säljer kommer knappast påverka värderingen i börsjätten, menar han.
“Jag tror inte det har någon större effekt på värderingen. Volvo-aktien har ju inte drivits av något maktspel utan av att Volvo levererat resultatmässigt, vilket säkert också förbättrar möjligheterna placera aktierna.”
Geely kontrollerar numera 4,35% av kapitalet och 14,65% av aktierna i Volvo, enligt Holdings.
Under fredagsförmiddagen var aktien i Volvo ned drygt 5% och kostade 277 kr.
Läs också:
Sex köpråd för Volvo efter rapporten: ”Levererade nästan felfri rapport”
Volvos rapportrally är värt 17 miljarder: ”Stadig förbättring”
Analytikerna: Finns uppsida i Volvo – men jätten är dyrare än flera rivaler
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.