Ericsson
”Gapet till Huawei lär fortsätta öka”
Huawei har under flera år varit större än Ericsson, räknat på bolagens hela försäljning. Förra året omsatte Huawei ungefär 325 miljarder kronor, mot Ericssons 228 miljarder.
Det är nu åtta år sedan som Ericsson var nästan dubbelt så stort den du unga kinesiska uppstickaren. 2007 omsatte Ericsson 188 miljarder kronor, medanHuaweis försäljning bara var 82 miljarder kronor.
Huaweis resa har alltså varit helt otrolig. Från 82 till 325 miljarder kronor på åtta år. Samtidigt har Ericsson gått från 188 till 228.
Den kinesiska tillväxten har dessutom skett med lönsamhet. Förra årets vinst var över 30 miljarder kronor. Ericssons rörelseresultat var ungefär hälften.
Och det är inte bara Kina som Huawei säljer sina prylar och tjänster. Hela 60 procent av försäljningen kommer utanför hemmamarknaden.
En förklaring till Huaweis starka tillväxt är satsningen på mobiltelefoner. De står nästan för en fjärdedel av omsättningen numer. En annan bubblare hos Huawei är företagsutrustning, Enterprise.
Det är två stora marknader som Ericsson valt att lämna.
Men på mobila system har den svenska telekomstjärnan fortsatt att lysa starkast. I senaste årsredovisningen upprepar bolaget sin marknadsposition: ”#1 inom radioaccess”.
Men även där har nu Huawei alltså gått om Ericsson. Det måste vara ett hårt slag för vd Hans Vestberg, som alltid brukar nämna sitt bolags särställning på mobila system.
Ericssons tekniska lösning på mobilsystemen är inte sämre. Men inte heller bättre, enligt branschbedömare som har deltagit i upphandlingar. Den viktigaste förklaringen till att Vestberg förlorat förstaplatsen just nu är Kinas pågående utbyggnad av 4g-näten.
Det är helt klart svårare för Ericsson att ta sig in hos de kinesiska operatörerna – av politiska skäl. Men det har varit lika svårt för Huawei att ta sig in hos de amerikanska operatörerna – av politiska skäl. Och i USA är det därför Ericsson som dominerar mobilmarknaden.
Runt årsskiftet berättade Hans Vestberg för Ny Teknik om sina nya satsningar för att få fart på tillväxten. Det handlar bland annat om routrar, molnet och nätverkssamhället. Än så länge är de marknaderna väldigt små i jämförelse med mobila system och mobiltelefoner.
Huawei räknar med fortsatt stark tillväxt, och uppger att man jobbar för att öka försäljningen med ytterligare 50 procent till 2018. alltså ungefär 10 procent per år. Några lika ambitiöst mål har inte Vestberg offentliggjort.
Han räknar med en årlig tillväxt på 3-5 procent på de marknader där Ericsson är verksamt mellan åren 2013-1017.
Så räkna med att gapet ökar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.