Fyrtal i flaggor i Advertys företrädesemission

Annonsteknikbolaget Adverty genomför en företrädesemission som kan tillföra bolaget 63 Mkr före emissionskostnader. Emissionsguiden hissar fyra flaggor.
Fyrtal i flaggor i Advertys företrädesemission - Adverty och Jonas Söderquist VD
Adverty är ett annonsteknikbolag som skapar integrerade annonser till spel och appar. Till höger i bild syns Advertys VD, Jonas Söderqvist. Bildkälla: Pressbilder.

Adverty har fastställt villkoren för sin företrädesemission av units som kan tillföra annonsteknikbolaget 42,9 Mkr brutto. Kostnaderna väntas bli 7,3 Mkr eller 17,0% av emissionsbeloppet.

Kapitalanskaffningens motiv är bland annat att finansiera rörelsekapital, utveckling, marknadsföringsaktiviteter och amortera skulder, inklusive ett brygglån på 6 Mkr som bolaget tagit upp i samband med emissionen.

Emissionsguiden hissar fyra flaggor för emissionen.

Kapitalbehov i trängt läge

Nöden har ingen lag. I desperata lägen tvingas bolag ofta kompromissa bort det långsiktigt rätta. Riskerna med nyemissioner i nödlidande bolag är alltså dubbelt höga.

Adverty ser ut att vara i behov av ett likviditetstillskott inom en väldigt snar framtid. Att bolaget tagit upp ett brygglån på 6 Mkr i samband med emissionen stärker den bilden.

“För att säkerställa att bolaget kan fortsätta exekvera på den kommersiella plan som är lagd behöver bolaget få in ytterligare tillskott innan företrädesemissionen är genomförd”, kommenterar VD Jonas Söderqvist.

Hög emissionskostnad

Om kostnaden för rådgivare, garanter med mera äter upp en stor del av emissionslikviden så är det illa på flera sätt. Ribban ligger dock väldigt olika beroende på om det är 10 Mkr eller 1 miljard som ska hämtas in.

Emissionens kostnader på 7,3 Mkr uppgår till 17% av emissionen. Det är högt för emissionens storlek.

“Emissionskostnaderna bedöms spegla marknadens förutsättningar, med hänsyn till transaktionsupplägget och den osäkra kapitalmarknaden som påverkas av bland annat geopolitiska faktorer. Garantikostnaderna står för en stor del av dessa utgifter, men de ger samtidigt en viktig trygghet för att säkra det kapital som krävs för att vidareutveckla verksamheten”, kommenterar Söderqvist.

Dåligt garantiupplägg

Så kallad bottom-up-garanti är oftast en varningsflagga. Även en top-down-garanti kan vara dålig om det är alltför onödigt, dyrt och/eller med fel garanter.

Adverty har mottagit garantiåtaganden på 31 Mkr (72,2% av emissionen). Av detta avser 24,7 Mkr bottengaranti vilket leder till en flagga.

Vidare är ersättningen till både botten- och toppgaranterna hög. Till bottengaranterna utgår en ersättning på 15% kontant eller 20% i units av garanterat belopp. Toppgaranterna erhåller en ersättning om 30% i units.

“Vi har valt att använda garantiåtaganden för att säkerställa det rörelsekapital som krävs för att nå ett flertal viktiga milstolpar i bolagets verksamhet. Med det säkrade kapitalet, cirka 75% av emissionen, har vi möjlighet att göra detta och skapa aktieägarvärde genom fortsatt tillväxt”, avslutar VD Jonas Söderqvist.

Bristfällig information

Vilka garanterna är framgår inte. Det är inte heller tydligt vem som lämnar teckningsåtagandet på 1,3 Mkr (3,0% av emissionen). Inget annat än att teckningsåtagaren uppges vara en befintlig aktieägare framgår.

Bättre transparens kring vilka garanti- och teckningsåtagarna är vore önskvärt. Hur insynspersoner agerar i emissionen framgår därtill inte men är också väsentligt för externa investerare. Sammantaget föranleder det en flagga.

Bolaget har valt att inte kommentera flaggan.

Emissionsguiden återkommer med en ny artikel om emissionen i samband med att bolaget publicerar sitt prospekt.

Läs också:

Enorm utspädning när Adverty tar in kapital

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF