Fusionsvåg bland nätkonsulter
Den pågående trenden i USA är att köpa ut krisdrabbade internetkonsulter från börsen eller från konkursdomstolarna om det gått så långt. Sedan sommaren har Xceed, Ixl, Organic, Agency.com och Red Sky alla fått nya storägare. Gemensamt för bolagen är att de varit på fallrepet alternativt redan passerat den gränsen.
Resterna av Xceed (bolaget begärde skydd från fordringsägarna under våren) köptes i juli upp av e-businessföretaget Esynergies. Ungefär samtidigt blev det klart att Scient köper Ixl som vid utgången av tredje kvartalet hade mindre än 100 Mkr i kassan. Affären godkändes slutligen på onsdagen.
Konsultbolagen Organic, Agency.com och Red Sky har under samma period blivit spelpjäser i bolaget Senecas portfölj. Senecas huvudägare är reklamgruppen Omnicom som bildat bolaget för att krama så mycket värde som möjligt ur tidigare gjorda internetinvesteringar.
Seneca har lagt ett bud på samtliga aktier i Organic och har parallellt också köpt ut Agency.com från börsen, en affär som godkändes formellt i förra veckan. Agency.com har på vägen också tagit över tillgångarna i Red Sky som likviderades under sommaren.
Både Organic och Agency.com återfanns på den nedre delen av skalan över kassaläget bland amerikanska internetkonsulter innan utköpen. Organic hade 9,2 miljoner dollar i kassan i slutet av september medan Agency.com hade 53 miljoner dollar kvar enligt den senaste rapporten för första halvåret i år.
Även Razorfish, där svenska Spray har ägarintressen, finns i Senecas portfölj. Razorfish har 10,2 miljoner dollar kvar i kassan och är i stort behov av en långsiktig ägarlösning eller kassatillskott. Men hittills verkar Seneca inte ha bestämt sig för hur Razorfish ska hanteras.
Efter den senaste tidens affärer framträder tre stycken internetkonsulter (förutom Seneca-gruppen) på den amerikanska marknaden som har finansiellt manöverutrymme att agera i konsolideringsspelet i den krisdrabbade branschen.
En av dessa är Scient, som alltså köpt Ixl, med 88 miljoner dollar kvar i kassan. En annan är Viant med 94 miljoner dollar. Dessa spelar ändå i en lägre division jämfört med Sapient som är den börsnoterade internetkonsult som står starkast finansiellt. Sapient hade hela 235 miljoner dollar kvar i kassan i slutet av september.
Varken Sapient eller Viant har hittills gjort några tydliga drag i konsolideringsspelet. Sapient är med sin storlek (cirka 2000 anställda) troligen den trögare av de två. I Viant är situationen annorlunda. Bolaget väntas ha 200 anställda efter den senaste nedskärningsrundan och det ger bolaget en kassa på nästan 5 miljoner kronor per anställd, ett faktum som borde få aktieägarna att reagera om inget händer.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.