Veoneer
Fullvärderad nykomling
VÄNTA Efter ett och ett halvt års förberedelser gjorde Autoliv-avknoppningen Veoneer börsdebut den 2 juli. Starten som fristående bolag har varit stark med en uppgång till strax under 500-lappen från de 391 kronorna som kursen stannade på bolagets första handelsdag.
Bolaget leds av Jan Carlson som under elva år var vd för Autoliv. Andra kända namn från Autolivs gamla ledningsgrupp är COO:n Johan Löfvenholm och kommunikationschefen Thomas Jönsson. Och som blåslampa i styrelsen sitter en representant för Christer Gardells Cevian. Bolaget är med andra ord i goda händer.
En av orsakerna till att Veoneer knoppades av var de olika tillväxtförutsättningarna som finns för Autolivs bälten och krockkuddar å ena sidan och Veoneers aktiva säkerhetsteknik å andra sidan. Där alla bilar har bälte och nästan alla har krockkuddar, har nästan inga bilar särskilt mycket av de olika kameror och sensorer som Veoneer säljer. Och de har ännu mindre av den mjukvara som i framtiden kommer att tolka all data från sensorerna och köra bilen.
Marknaden för Veoneers produkter kommer således att drivas av att allt fler bilar säljs med mer så kallat ADAS-innehåll, där ADAS står för Advanced Driver-Assistance Systems. Drivkraften för det ska komma från konsumenter och från organisationer som Euro NCAP som från 2020 till exempel kommer att kräva automatisk nödbroms för att ge fem stjärnor.
För Veoneer betyder detta att innehållsvärdet per bil kommer att öka med tiden och ju högre grad av automatisering som efterfrågas, desto högre värde. Bolaget uppskattar att det för grundläggande förarassistansfunktioner krävs 1–5 sensorer med ett värde på 100–500 dollar per bil. Antalet sensorer och värdet ökar därefter med graden av automatisering upp till självkörande bilar som bedöms innehålla teknik för 4 000–10 000 dollar per bil.
Det är dock många som vill leverera det här innehållet och konkurrensen är hård. För Veoneers del verkar det dock gå bra. Bolaget har ökat sin kundbas inom alla sina tre områden: active safety, restraint control systems och brake systems. Med de order som vunnits hittills bedöms försäljningsmålet på 3 miljarder dollar till 2020 kunna nås. Vid kvartalsrapporten i juli, den första som fristående bolag, sa bolaget dessutom att orderingången varit så stark att det kan finnas skäl att se över försäljningsmålet på 4 miljarder dollar till 2022. Men om det vill de i så fall återkomma.
Det är med andra ord mycket som ser bra ut för Veoneer och bolaget har en ganska klar sikt de kommande åren då alltmer aktiv säkerhetsutrustning kommer att byggas in i bilarna. Längre fram blir tillväxtutsikterna lite mer osäkra då mer automatisering väntas komma in i bilden.
Lite förenklat finns det två vägar till marknaden för självkörning: från botten upp och från toppen och ner. Veoneer har valt att satsa på den första, där det gradvis läggs till fler saker som den oftast privatägda bilen klarar av att göra själv. I kanske framför allt Silicon Valley är ambitionen att först helt och fullt lösa problemet med självkörning för att sedan rulla ut självkörande taxis i stor skala. Vilken väg som kommer visa sig vara bäst står fortfarande skrivet i stjärnorna.
Bolaget har i dag ett börsvärde på ungefär 4,8 miljarder dollar. I kassan finns 1 miljard som ska räcka tills bolaget når positivt kassaflöde någon gång runt 2021–2022. Det är mycket förväntningar på ett förvisso spännande bolag i en bransch med snabb teknikutveckling och som hoppas kunna göra sina första rörelsevinster 2020. På de här nivåerna bedömer Affärsvärlden därför att det är bäst att avvakta med aktien.
Missa inga uppdateringar från Affärsvärlden Analys+. Följ oss på Twitter: @AFV_analysplus
Har du frågor eller synpunkter rörande tjänsten? Maila oss på: analysplus@affarsvarlden.se
!function(e,t,n,s){var i=”InfogramEmbeds”,o=e.getElementsByTagName(t)[0],d=/^http:/.test(e.location)?”http:”:”https:”;if(/^/{2}/.test(s)&&(s=d+s),window[i]&&window[i].initialized)window[i].process&&window[i].process();else if(!e.getElementById(n)){var a=e.createElement(t);a.async=1,a.id=n,a.src=s,o.parentNode.insertBefore(a,o)}}(document,”script”,”infogram-async”,”https://e.infogram.com/js/dist/embed-loader-min.js”);
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.