Haldex
Fullt krig i Haldex
KOMMENTAR. Förvåningen var stor när den tyska industrijätten ZF Friedrichshafen la ner sina röster på dagens bolagsstämma i Haldex.
Beslutet gällde en förlängning av ett bud som ett annat tyskt industriföretag, Knorr-Breme, lagt. ZF har velat komma åt hela Haldex och det var många som misstänkte att ZF nu skulle ta chansen att sätta stopp för Knorr-Bremes bud. Och eventuellt lägga ett nytt, eget bud.
– Vi blev alla mycket överraskade, säger en källa i Haldexlägret till Affärsvärlden.
Budstriden om Haldex har pågått i över ett år. Under sensommaren förra året var det två budgivare kvar, ZF vars bud låg på 120 kronor och Knorr-Bremse vars bud låg på 125.
Trots att Knorr-Bremse lagt det högre budet rekommenderade styrelsen, facket och Aktiespararna aktieägarna att acceptera ZF:s lägre bud.
Främst för att Knorr-Bremses och Haldex verksamheter överlappade varandra. Därmed skulle konkurrensmyndigheterna tvinga Knorr-Bremse att sälja av delar av Haldex och bolaget splittras upp i mindre beståndsdelar. Och budet skulle dessutom dra ut på tiden.
ZF lovade samtidigt att investera upp till 5 miljarder kronor i Haldex de kommande fem åren, något som Haldex förstås såg som attraktivt. Och konkurrensmyndigheterna hade inga synpunkter på budet.
Dessutom fanns misstankar om att Knorr-Bremse snarare ville sätta stopp för ZF:s framfart än att själva sluka Haldex. ZF är ett mångmiljardbolag som med Haldex teknik skulle kunna utvecklas till en mäktig konkurrent på området för bromsar till självkörande bilar. Ett område där både Knorr-Bremse och Haldex ligger långt fram. Ett Haldex med ZF:s finansiella muskler – ZF är mer än tre gånger så stort som Knorr-Bremse – är en långt mycket tuffare konkurrent än ett Haldex i egen regi, som är en tiondel så stort som Knorr-Bremse.
Enligt en krönika av Sophie Nachemson i Dagens Industri har Knorr-Bremses tyska fack också beskrivit förvärvet som en ”stor bluff”.
Efter åtskilliga månaders utredande kom den europeiska konkurrensmyndigheten under våren med beskedet att sex av Haldex åtta affärsben skulle avyttras för att budet ska godkännas. Enligt uppgifter till Affärsvärlden försökte Haldex därefter att sälja dessa sex ben, men utan framgång.
Efter att dessutom ha skickat in över många tusentals sidor text till konkurrensmyndigheten hade styrelsen i Haldex fått nog.
Sedan månadsskiftet juni/juli har de arbetat för att Knorr-Bremse ska dra tillbaka budet. Och på stämman i dag var det många i Haldex-lägret som trodde att ett steg mot ett tillbakadragande av budet skulle tas.
Men situationen blev alltså den omvända.
För Haldex är det ingen angenäm situation. Att befinna sig under ett segdraget uppköp är tidskrävande, dyrt och påfrestande.
Nu är risken också stor att bolaget splittras upp i många små beståndsdelar. Ingen angenäm situation – vare sig för Haldex eller för Sverige.
Nu står Haldex hopp till Aktiemarknadsnämnden som inom kort ska besluta om en förlängning av budet eller inte.
Om det blir ett ja där blir Haldex styrelse inte långvarig. Antingen avgår den självmant eller så sparkar Knorr-Bremse ut den. Och en svensk industriklenod riskerar att gå förlorad.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.