Fullhybrid med sportkänsla

Med nya Lexus CT 200h smyger föraren fram längs vägarna. Bilen är smidigare och har mer karaktär än sin föregångare.

Lexus har lanserat en uppdaterad version av CT 200h. Den är liten och smidig, men känns inte trång. Den har fått ett stort designlyft exteriört, bland annat är den stora spindelgrillen ännu mer framträdande. Det ger bilen en härlig attityd och karaktär. Motorgången är tystare än tidigare, speciellt vid accelerationer.

Liksom sina föregångare är bilen välgjord med noga testade och väl utvalda material. Premiumkänslan är närvarande interiört, även om jag gärna sett att displayen som visar klockslag och temperatur hade förfinats. Den sitter på mittkonsolen och känns tyvärr inte som en sofistikerad lyxdetalj. Det blir således en kontrast till Remote Touch som man använder sig av när man ska orientera sig på den stora 7-tumsskärmen. Den är designad med stor fingertoppskänsla.

Bilen är en fullhybrid som antingen kan drivas med elkraft, bensin eller både och.

Vid start och låga farter fungerar el­kraften perfekt, då smyger man runt alldeles ljudlöst utan avgasutsläpp. Vid högre hastigheter och accelerationer går förbränningsmotorn in och hjälper till. Batteriet laddas under resans gång med hjälp av regenererande bromsning. Det sköter fullhybridsystemet automatiskt. Fullhybriden visar sitt rätta jag i stadskörning, där låga hastigheter varvas med många stopp. Då går bilen mestadels på eldrift.

Lexus är Toyotas lyxbilsdivision och den första bilen lanserades 1989. I Sverige säljs fem modeller av Lexus där alla har fullhybridteknik. Lexus CT 200 h lanserades första gången 2011 och har i Sverige sålts i 600 exemplar. Den är framtagen under ledning av Toyotas chefskonstruktör Chika Kako.

– Jag har försökt få fram en välbalanserad bil, med skön sportkänsla, som är rolig och utmanande att köra. Jag är mycket nyfiken på hur kunderna kommer att uppleva den, säger hon.

Grundpriset är 239 500 kronor, och bilen finns i tre olika utrustningsnivåer, Comfort 253 300 kronor, F-Sport 297 900 kronor och Executive på 356 200 kronor.

Lexus CT 200h

Motor, bensin: 4-cylindrig VVT-i ­motor, cylindervolym 1 798 cm3.

Max effekt: 99 hk vid 5 200 v/min.

Max vridmoment: 142 Nm vid 2 800-4 400 v/min.

Motor, el: Växelström, synkron­motor, permanentmagnet.

Batteri: Nickelmetallhybrid (Ni-MH) 202 volt.

Max effekt: 82 hk.

Max vridmoment: 207 Nm.

Sammanlagd max effekt: 136 hk.

0-100 km/h: 10,3 sek.

Toppfart: 180 km/h.

Förbrukning med 15″-fälgar: 3,6 l/100 km vid blandad körning.

CO2-utsläpp med 15″ fälgar: 82 g/km vid blandad körning.

Grundpris: 239 500 kronor.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.