Full fart på försäljningen av champagne
”Arbetslösheten är låg och det finns gott om pengar att handla för, och att vi har lördagsöppet har också slagit igenom”, säger Björn Rydberg, presschef på Systembolaget.
December är den stora månaden när det gäller försäljning av champagne. Rekordåret var förståss 1999 när svenska folket bunkrade upp för att fira millennieskiftet. Totalt under det året såldes 656.000 liter champagne på Systembolaget.
Detta året ser också ut att bli riktigt bra för Systembolaget när det gäller just champagneförsäljningen, dock inte lika bra som 1999. Försäljningen förra året hamnade på drygt 400.000 liter, och hittills har försäljningen ökat med 18 procent under perioden januari till och med november i år. Räknar man upp förra årets försäljning med 18 procent på helåret innebär det att Systembolaget skulle sälja så mycket som 475.000 liter champagne i år. Det är näst bäst i bolagets historia.
”I och med att vi säljer så mycket champagne i december är det ingen dålig gissning att vi kommer att överträffa förra årets försäljning. Den förste december sänktes också alkoholskatten och det kommer sannolikt göra att försäljningen går upp ytterligare. Sedan millennieskiftet verkar det också som att många fått upp ögonen på champagen”, säger Björn Rydberg.
De vanligaste champagnesorterna är Moët & Chandon som förra årets sålde 87.000 liter, på andra plats hamnade Veuve Clicquot/Gula änkan, som sålde 48.000 flaskor och på tredjeplats hamnade Jeanmaire Brut, som sålde 26.000 flaskor.
Det är inte bara champagneförsäljningen som går bra för, utan den totala omsättningen för Systembolaget ökar mer än normalt. Omsättningen hamnade för perioden januari till och med november på 19,3 miljarder kronor och det är en ökning med 4,9 procent jämfört med samma period förra året. Ser man till försäljningen i volym var ökningen 7 procent under perioden januari till och med november.
”Är det så att vi tar marknadsandelar från svartsprit- och resandeförsäljningen så är det bra. Vi ser en stor ökning undra andra halvåret och det kan bero på att vi har lördagsöppet, samt på att människor kanske inte lika gärna åker till Danmark och handlar”, säger Björn Rydberg, som också pekar på att flera bryggerier numera säljer ett billigare starköl som anammats av många konsumenter.
En ytterligare faktor som gör att försäljningen av alkohol går upp kraftigt i år är att norrmännen köper stora mängder från bland annat Systembolagets butik i Strömstad, där man ökat omsättningen mer än snittet i riket. Systembolaget har väsentligt lägre priser än kollegan vinmonopolet i Norge. Butiken i Strömstad omsätter mest av Systembolagets alla butiker, omsättningen hamnar i år på cirka 300 Mkr.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.