Svensk Handel: Framtidstron stiger mest inom e-handeln

Framtidsförväntningarna hos svenska handlare stiger för tredje månaden i rad under mars. Störst är hoppet inom e-handeln.
Svensk Handel: Framtidstron stiger mest inom e-handeln - sofia larsen
Sofia Larsen, VD Svensk Handel

Samtliga segment är dock fortfarande under neutralvärdet 100, vilket innebär att utsikterna är övervägande pessimistiska för kommande tre månader, skriver Svensk Handel.

VD Sofia Larsen konstaterar att utvecklingen trots allt går i rätt riktning.

“Efter tuffa år anar handeln, likt många andra branscher, att bättre tider är att vänta. Vi hoppas nu att denna positiva trend håller i sig. Handeln behöver andrum och gröna siffror efter de senaste årens utmaningar. Vi kan konstatera att trenden går i rätt riktning”, säger hon.

Förväntningarna inom butikshandeln stiger med 2,2 enheter till 85 vilket motsvarar den högsta nivån på drygt 1,5 år. Optimismen drivs av förväntningar om att konsumenterna ska handla mer kläder och produkter anpassade för varmare väder.

E-handeln noterar ett ännu större lyft på 5,8 enheter till 95,4.

“E-handelns framtidsförväntningar befinner sig nu på nivåer som inte noterats sedan juni 2022. Optimismen inom delbranschen har ökat kraftigt från låga nivåer under 2024. Det är uppenbart att många e-handlare har förhoppningar om en affärsmässigt starkare vår än under fjolåret”, säger Sofia Larsen.

Framtidsindikatorn Mars Februari Januari December November Oktober September Augusti Juli
Butikshandel 85,0 82,2 80,8 75,5 78,4 76,9 76,4 78,6 80
Dagligvaruhandel 85,3 83,8 79,9 76,5 82,5 76,3 75,8 79,9 81,8
E-handel 95,4 89,6 88,3 82,1 83,7 87,3 84,4 91,6 86,4
Sällanköpshandel 84,7 80,4 81,7 74,5 74,5 77,5 77,0 77,2 78,2
Partihandel 85,8 84,1 80,6 75,2 77,4 78,3 76,8 80,4 80,8
Källa: Svensk Handel
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.