”Framtidens kontor är mötesplatser”

Flexibilitet och miljövänlighet. Det är ledorden för företagen som bygger morgondagens kontor. "Två faktorer påverkar utformningen av kontorsmiljöerna: teknikutvecklingen och utvecklingen av hållbart byggande", säger Joachim Hallengren, chef på NCC Property Development.

Efter att ha jobbat hemma i några dagar är det dags att ta sig till kontoret. Du åker upp med hissarna. När dörrarna öppnas står där en soffgrupp. Tillsammans med en arbetskamrat slår du dig ned med en kopp ekologiskt kaffe från er automat. Medan ni diskuterar spelar takbelysningens nedtonade ljus på fruktskålen framför er. Ett ljus som för övrigt produceras av solcellerna på taket. Bakom er står några kontorsbord, inte på rad utan i en ordnad oordning. Efter några timmar åker du med datorn till ett café och jobbar vidare.

En vanlig dag på kontoret, alltså. Åtminstone om några år, om man ska tro några av de aktörer som är i färd med att slutföra morgondagens kontorslandskap.

– Kontoren blir mer och mer av en mötesplats än en arbetsplats. Många jobbar någon annanstans än på kontoret. Sedan kommer medarbetarna in för att samtala och få input, säger Joachim Hallengren på NCC Property Development.

Redan i dag ska kontorsmiljöerna vara forum för medarbetarnas kreativitet. Jämfört med kontor byggda för 20 år sedan, är moderna kontor öppnare med fler mötesplatser, enligt Joachim Hallengren.

– Kontoren ska inge en känsla som påminner om en hotellobby mer än om ett traditionellt konferensrum, säger han.

Finns det andra trender som kan spegla sig i morgondagens kontorslandskap?

– Hållbart byggande är viktigt. Det kommer nog inte att påverka kontorslandskapen. Det ekologiska kaffet är redan på plats och man kan slänga pappret i återvinningskartonger. Däremot kommer kontorsbyggnaderna att förändras. Vi kommer att få se mer solpaneler, till exempel.

“Flight to quality” är ett begrepp som ofta återkommer i samtal om moderna kontorslandskap. Det innebär att företag flyttar från gamla till moderna lokaler. Enligt Caroline Arehult, uthyrnings- och marknadschef på Skanska, är det en trend som kommer att hålla i sig.

– Orsaken är att hyresgästerna gör förändringar i sin organisation och verksamhet i allt snabbare takt. Då är man beroende av lokaler som är flexibla, säger hon.

Märta Friman, inredningsarkitekt på White, tror att det öppna kontorslandskapet har kommit för att stanna. Men gestaltandet kommer ändå att förändras med tiden.

– Ibland pratar man skämtsamt om slavhav när det gäller traditionella öppna kontorslandskap. Nu går vi mot att kontoren blir mer individualiserade och anpassade till ett företag eller en viss verksamhets specifika förutsättningar. Vi visar också större hänsyn till att medarbetarna i sig har olika behov. Samtidigt ska arbetsmiljön spegla och vara en förlängning av ett varumärke. Googles kontor har rutschkanor mellan våningsplanen, det sänder signaler till både kunder och medarbetare om vad företaget står för.

Om man tar en promenad i ett kontor om 20 år, hur kommer det att se ut då?

– Som sagt så ser vi att kontorslandskapen alltmer uttrycker företagens identitet. Men om 20 år kan pendeln mellan det individuellt färgstarka, kanske lekfulla och det mer strama ha svängt flera gånger. Men själva grunden, det öppna kontorslandskapet, kommer att bestå.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Carnegie Fonder