Framtiden enligt Nokia

På tisdagens kapitalmarknadsdag i New York bjöd Nokia inte bara på runt 200 overheadbilder och detaljerade prognoser för 2002. Även flera konkreta bilder av de viktigaste trenderna och hur mobilvärlden kommer att se ut på några års sikt förmedlades. I vanlig Nokia-anda är det mest möjligheter.

Jorma Ollila sågar kritikerna, målar utsikterna för mobilt internet i ljusa färger och säger att Nokia satsat på rätt hästar. Efter kapital-marknadsdagen igår kan Nokias syn på nio viktiga mobiltrender sammanfattas så här.

1. Mobilt internet får sitt erkännande nästa år Efter ”overhype” förra året, överdriven kritik i år så får de nya affärsmöjligheterna sitt erkännande nästa år. Förutsättningarna finns för en massmarknad. Chipsen är där, 3G-infrastrukturen har visserligen olika standards men framsteg har gjorts, tjänsterna finns tillgängliga och bandbredden likaså. Operatörernas vänta-och-se-mentalitet fanns även med GSM 1991-1993. ”Jag ser ingen större skillnad idag. Det är en liknande inlärningskurva”, sade Jorma Ollila. Intäkterna från 3G kommer att börja synas från mitten av nästa år.

2. Mobiltelefoner är varken en PC och stapelvara Missuppfattning 1: Teknologiutvecklingen stannar upp. Nokia rättar – nej, vi står inför en ny era av innovationer och accelererande teknologiframsteg.

Missuppfattning 2: Alla telefoner är lika, konkurrenterna är i kapp och teknologin licensieras ut. Nokia rättar – nej, produkterna blir mer olika, mjukvaran får större betydelse och det är fortfarande viktigt med kontinuerligt nya produkter.

3. Mobilen är livets centrum Mobiltelefonen blir mittpunkten i människors ”personal life management” tror Nokia. Med fyra distinkta grupper av mobiltjänster: kommunikation mellan människor, transaktionstjänster, affärstjänster och ”infotainment” ska människan kunna hantera sitt liv.

4.Supertillväxt för datatjänster Nokia slår ett slag för sina kunder, mobiloperatörerna. Deras investeringar har inte gjorts i onödan ty mobiltjänsterna kommer till och med 2006 totalt att växa med 16 procent per år i värde. Snack kommer även 2006 att dominera intäkterna tror Nokia. Men datatjänsterna spås explodera och växa med 60 procent per år mot bara 8 procent för tal. Totalt spår Nokia att världens alla mobilkonsumenter kommer att öka sin konsumtion av mobiltjänster från 385 miljarder euro 2001 till 810 miljarder euro 2006. Nokia talar om ett paradigmskifte från ”lyssna på vad jag säger” till ”se vad jag menar”. I denna anda säger Nokia att vi av datatjänsterna i första hand kommer att skicka meddelanden till varandra. Utgift 110 miljarder euro. Infotainment, spel och musik blir det näst utgiften, 40 miljarder euro. Annonser och att utnyttja affärstjänster kommer att omsätta drygt 30 miljarder euro enligt Nokias kalkyler. Totalt förväntas marknaden för datatjänster 2006 var tio gånger större än idag eller 280 miljarder euro stor.

5.Snabbar ryck på terminalmarknaden 2002 och framåt kommer terminalerna ha tvåsiffrig tillväxt. Under 2002 kommer också genomsnittspriserna på ersättningstelefoner att börja öka. 2003 står 2,5G-telefoner för mer än 50 procent av volymerna. Var tionde telefon kommer att vara en 3G-telefon. 2004 kommer fyra av fem sålda telefoner vara ersättningstelefoner.

6.Asien – både mest folk och mobiler 2005 Europa är fortfarande världsdelen med flest mobilabonnenter. Men redan 2005 har Asiens tre miljarder invånare, inkluderat Australien, sprungit förbi. Nokia spår att fyra av tio mobilabonnenter då kommer att finnas i Asien.

7.Nokia har satsat på rätt nätmarknad Systemmarknaden är svag för tillfället. Nästa år blir den totala systemmarknaden oförändrad eller något stigande. På lång sikt kommer den totala systemmarknaden klart att växa. Nokias marknader, GSM och WCDMA, ökar däremot väsentligt mer både på kort som lång sikt. Övriga standarder väntas falla med 10 procent 2002.

8.WCDMA storvinnare på 3G-nät Sju av tio kunder i Nord- och Sydamerika, nio av tio i Asien och Australien och med fullt hus i Europa, Mellanöstern och Afrika så kommer 85 procent av världens abonnenter 2006 att använda ett GSM/EDGE/WCDMA-system tror Nokia. Redan idag tar GSM knappt åtta av tio nya abonnenter. Det är de system Nokia valt att satsa på.

9. Måttliga investeringar Nokia förväntar sig att hålla de årliga investeringarna på 1 miljard euro fram till och med 2004. Kostnader för varumärkesbyggande samt forskning och utveckling tas löpande och uppgick till 1 respektive 1,5 miljarder euro 2001.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group