Framgång mot alla odds
En misslyckad försäljare blir lämnad av sin fru och vräkt från sitt hem. Sen blir hans bil tagen i beslag och skatteverket tar de få dollar han har på banken. Han sover med sin femårige son på härbärgen för hemlösa men lyckas mot alla odds få plats som en av tjugo oavlönade praktikanter på den stora mäklarfirman Dean Witter. Den som har lyckats bäst efter ett halvår blir anställd.
Filmen Jakten på lyckan med Will Smith är en klassisk cocktail i genren “banal och orealistisk snyftare”. Annie, fast utan sång och för vuxna. Vi vill inte förstöra spänningen, men begåvade läsare kan själva försöka lista ut hur det går för Smith (ledtråd: filmen är amerikansk). Det som gör den uthärdlig – nej, bra! – är att det är en sann historia.
Framgångssagor är nästan alltid helt osannolika. Därför är de så fascinerande. Den här veckan har vi två såna i Affärsvärlden.
Vem trodde för drygt tio år sedan, när Steve Jobs återvände till vd-stolen på ett konkurshotat Apple, att bolaget i dag skulle vara värt 800 miljarder och korat till världens mest beundrade företag? Vem trodde att den där tillverkaren av dyra, fula och omoderna datorer skulle bli världens största återförsäljare av musik, dominera musikspelarindustrin, revolutionera mobiltelefonen och hyllas som föregångare inom industridesign? Möjligen Steve Jobs själv. Knappast någon annan.
På Handelshögskolans arbetsmarknadsdag för drygt 20 år sedan var det få som visste vad Oriflame var. Och ännu färre trodde på bolaget. Studenterna slogs om intervjutider hos banker och managementkonsulter medan Oriflames representant, grundaren Robert af Jochnick, bara hade halvfullt på sin lista. Sedan dess har Oriflame gått igenom flera stormar. Men i dag har firman 2,5 miljoner återförsäljare i 59 länder, sätter ständigt nya kursrekord och är värd 25 miljarder kronor.
Vad har filmen Jakten på lyckan gemensamt med Apple och Oriflame? Alla tre berättelserna visar att framgång handlar om att utmana och besegra urusla odds. På Dean Witter fanns det 19 praktikanter som inte fick jobb. För varje Apple och Oriflame finns det 1 000 bolag som misslyckas. Genom att studera framgångssagorna kan vi lära oss något. Och ibland till och med få gråta en skvätt.
___________________________
apropå…
Handelsresande: Fredrik Reinfeldts besök i Kina var värt varenda krona, åtminstone för Ericssons ägare.
Kulturkrock: Johan Staël von Holsteins plats i Kulturrådet forsätter tydligen att uppröra. Varför kan ingen fatta att han fick jobbet därför att det är det ställe där han gör minst skada?
Kubbhållare: Volvos tungviktare Jorma Halonen fick 26 erbjudanden om internationella styrelseuppdrag när han slutade, enligt Dagens industri. Imponerande!
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.