Förvärv med förhinder
Carl-Henric Svanberg, chef för Ericsson, gillar att köpa bolag. Det gjorde han framför allt som hövding för låsbolaget Assa Abloy. Men även på Ericsson, där han hittills köpt bolag för mer än 40 miljarder kronor. På senare tid har han dock fått alltmer kritik för sina uppköp.
I fjol shoppade Svanberg sju företag. I årsredovisningen finns för första gången lite mer utförlig information om affärerna. Affärsvärlden har granskat årsredovisningen för att se hur det egentligen står till med de två största nyköpen: det norsk-amerikanska IPTV-bolaget Tandberg Television och det kaliforniska routerbolaget Redback Networks.
Under 2007 pratade Carl-Henric Svanberg om att både Tandberg Television och Redback gick bra. Beträffande Redback har Ericsson talat om att bolaget bidrar till vinsten per aktie.
I årsredovisningen presenteras en del siffror för 2007, uppdelat i två delar: den period som Ericsson har ägt bolagen och perioden före. I fallet Redback handlar det om bara 22 dagar i början av januari innan Ericsson tog över, medan det för Tandberg Television handlar om första tertialet.
När Affärsvärlden summerar siffrorna, för att kunna jämföra med 2006 då Ericsson inte ägde bolagen, visar det sig att omsättningen i båda bolagen har fallit under 2007. Tandberg Televisions försäljning har backat med 23 procent medan Redback har tappat 12 procent. Förklaringen är i bägge fallen delvis den amerikanska dollarns försvagning under perioden med 8 procent.
Lönsamheten då? Jo, där väljer Ericsson att bara redovisa rörelseresultatet för den period då det inte ägde de båda bolagen.
Under den tid telekomjätten ägt dem särredovisar Ericsson varken Redbacks eller Tandberg Televisions rörelseresultat. Enligt Susanne Andersson på Ericssons investor relations-avdelning är det svårt att räkna ut rörelseresultatet eftersom det inte går att spåra till en produktkod. Däremot särredovisar Ericsson omsättningen för både Redback och Tandberg Television eftersom den är kodat till en produkt.
De dryga tre veckorna innan Ericsson tog över Redback 23 januari 2007 gjorde det San José-baserade företaget en rörelseförlust på 141 miljoner kronor. Vad denna jätteförlust på 22 dagar beror på framgår inte av årsredovisningen.
Men Ericssons presschef Åse Lindskog förklarar för Affärsvärlden att det hänför sig till “extraordinära kostnader i samband med övertagandet samt effekten av att kunder normalt är mer återhållsamma med att lägga beställningar under själva övertagandeperioden”.
Redback har dock av allt att döma haft en skral lönsamhet under resten av 2007 också. Flera faktorer tyder på det, inte minst omsättningsfallet. Antalet anställda har också ökat från runt 800 till runt 1 100 samtidigt som Redback har tappat en stor kund i USA. Det borde innebära ökande kostnader som drar ner resultatet.
“Ökningen av antalet anställda i Redback är inte externrekryteringar utan huvudsakligen överflyttningar av personal från Ericsson till Redback. Redback tappade ett konto i Amerika men ökade sin försäljning utanför Amerika”, skriver Åse Lindskog i ett e-postmeddelande.
Om Ericsson flyttar över personal till Redback borde personalen rimligen bokföras som kostnader hos Redback. Men Susanne Andersson menar att det är svårt att räkna så eftersom Redback är integrerat i Ericsson och gör produkter tillsammans med Ericsson.
– Vi följer inte upp produktkoder hela vägen ner till bottom line, säger Susanne Andersson.
Hur kan ni då säga att Redback bidrog till vinsten per aktie?
– Det är en fair frågeställning.
Så det vet man inte?
– Inte till sista kronan.
Inte heller för Tandberg Television presenteras resultatet under de åtta månader det har ägts av Ericsson. Däremot upplyser telekomjätten om att Tandberg hade ohemula kostnader innan Ericsson tog in det i räkenskaperna den 1 maj 2007.
I Ericssons årsredovisning står det: “Hade förvärvet gjorts per den 1 januari 2007 skulle ytterligare fakturering om SEK 586 miljoner ha redovisats och rörelseresultatet skulle reducerats med SEK 389 miljoner.”
I Ericssons redovisning ser det alltså ut som om Tandberg Television, ett bolag som tidigare varit mycket lönsamt, har gjort en förlust på 389 miljoner kronor på en omsättning om 586 miljoner kronor under årets första fyra månader – en negativ rörelsemarginal på 66 procent. Rörelseförlusten för första tertialet kan jämföras med en rörelsevinst på 522 miljoner kronor för 2006.
Men i rörelseförlusten ligger en avgift på runt 130 miljoner kronor som Tandberg Television fick betala för att avsluta ett planerat samgående med det amerikanska bredbandsbolaget Arris, enligt Ericsson. Dessutom innehåller siffran Tandberg Televisions kostnader för banker, konsulter och advokater i samband med Arris bud på Tandberg Television och Ericssons motbud, enligt Ericsson.
Det är dock troligen inte bara extraordinära poster i förlusten.
– När det ligger bud på företag är företagens kunder mer återhållsamma med att lägga order och därför blir omsättningen lägre, säger Susanne Andersson.
2007 var alltså inte ett alltför roligt år för Tandberg Television, även om kostnaderna för budet var extraordinära.
Det gick helt enkelt inte så bra för vare sig Tandberg Television eller Redback 2007. Exakt hur det har slagit på resultatet får vi inte veta. Om den skrala utvecklingen fortsätter kan Carl-Henric Svanberg tvingas skriva ned goodwill, vilket slår direkt mot vinsten. Totalt ligger goodwill för förra årets köp på 16,9 miljarder kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.