Förvärrad organisk tillväxt för Eniro

Vinsten steg, men rörelseintäkterna och den organiska intäktstillväxten föll för det tredje kvartalet.

Eniro redovisar ett ebitda-resultat på 134 miljoner kronor (125) för det tredje kvartalet 2015.

Ebitda-marginalen steg till 22,6 procent (16,8).

Resultatet påverkades av -1 miljon (-83) avseende poster av engångskaraktär, fördelat på: omstruktureringskostnader om -1 miljon (-41), avgångsvederlag om 0 miljoner(-28) och nettoreaförluster om 0 miljoner (-14).

Rapporterat rörelseresultat (ebit) blev 79 miljoner kronor (-1.746). Under perioden har Eniro bokat av- och nedskrivningar på totalt -55 miljoner kronor (-1.871).

Resultatet före skatt blev 51 miljoner kronor (-1.803).

Nettoresultatet uppgick till 38 miljoner kronor (-1.820), motsvarande 0,04 kronor per aktie (-18,29).

Rörelseintäkterna landade på 593 miljoner kronor (744).

Organiskt var intäktstillväxten för koncernen -18 procent (-14).

Intäkterna inom Desktop och Mobilt hade organisk intäktstillväxt om -20 procent (-11).

Intäkterna från Digitalt sök hade organisk intäktstillväxt om -18 procent (-10).

Operativt kassaflöde för koncernen förbättrades till +12 miljoner (-104).

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.