Förvaltare: ”Riskerna är större i Väst än i Kina – USA kör sig i drickat”

Kineserna kommer erövra världen med sina elbilar och vi har ett nytt maktskifte framför oss. Det är stjärnförvaltaren Gustav Rhenman övertygad om. Med en uppgång på över 30% i år ligger hans Kinafond i topp och efter 20 år i branschen är han säker på vad som kan bromsa kinesernas framfart: krig.
Förvaltare: ”Riskerna är större i Väst än i Kina – USA kör sig i drickat” - Skärmavbild 2024-10-22 kl. 13.42.14
Kinaförvaltaren Gustav Rhenman ser större risker i väst än i Kina.

USA:s skrämselhicka ligger bakom Västvärldens negativa syn på Kina. För faktum är att det är full fart framåt där, enligt Gustav Rehnman.

”I Väst har man inte förstått vilken kvalitet och vilka framtidsutsikter bolagen i Kina har”, säger Gustav Rhenman som förvaltar AGCM China Stars, som är den fond som gått allra bäst i år.

Han är precis hemkommen från en av sina 70-talet resor i landet i öst de senaste åren och överentusiastisk över hur snabbt omställningen går där borta. För att riktigt sätta färg på utvecklingen berättar han om hur han nyligen provsatt en elektrisk SUV från kinesiska elbilstillverkaren BYD – en elbilstillverkare som dessutom är lönsam. Med 1 200 hästkrafter rör den sig i terräng som en pansarvagn i lervälling.

”Den kan vända på en femöring. Och trots att den väger fyra ton så kan den gå i vatten som en båt i upp till 30 minuter. Den simmar alltså. Helt fantastiskt. Och du har massagestolar överallt och skärm som en bioanläggning. En sådan här bil kostar 1,4 Mkr i Kina”, säger Gustav Rhenman och påpekar att någon motsvarande bil inte finns i Europa. Hade den funnits hade den förmodligen kostat det dubbla.

YangWang U8 har fyra elmotorer och kan köras i vatten i 30 minuter med en maxhastighet på 3 km/h. Foto: Privat

Kina står för 70% av elbilsförsäljningen

Även om den kinesiska suven är en nischprodukt som knappast vanliga kineser har råd med, vill han ändå demonstrera den kinesiska storheten i en jämförelse med amerikanska Tesla.

”Om Tesla har en handfull modeller så har BYD kanske 50 bilmodeller. Så de har en mycket mindre risk om de går fel i någon modell. Och BYD handlas på börsen till ett PE-tal på 17, Tesla på över 70.”

Gustav Rhenman är övertygad om att elbilstullarna som EU ska införa för att mota kineserna i grind blir helt verkningslösa.

”Kina stod för 70% av elbilsförsäljningen i världen förra året. Det var i huvudsak i Kina, nästan ingen export. Och det är där det händer. 54% av alla bilar som såldes i Kina i augusti var elbilar. De gör den där omställningen jättesnabbt.”

De stora volymerna bidrar i sin tur till ännu lägre kostnader. Och därmed möjligheten för kineserna att bli teknikledande eftersom de i ekvationen får pengar till att bekosta fortsatt utveckling.

Tullar går att komma runt

Och precis som japanerna hittade kryphål på 1980 – 90-talen när USA försökte stoppa Toyota och Hyundai har kineserna hittat samma hål. Man sätter upp tillverkning inom frihandelszonerna. BYD sätter upp tillverkning i Ungern och andra aktörer kommer sannolikt följa efter. Men det är ingen brådska, hävdar Rehnman, eftersom producenterna har så mycket kvar att göra på hemmaplan.

Kinafonder generellt har haft ett väldigt bra år i år, och Gustav Rehnmans fond toppar ligan med en uppgång på dryga 30% de första nio månaderna. Två av de största bidragsgivarna är just elbilstillverkarna BYD och Auto Li.

Men det finns många fler bolag som bidragit till uppgången till exempel: handelsjätten Alibaba, oneline-resebyrån Trip.com och vitvarubolaget Haier. Men uppgången kommer från väldigt låga nivåer eftersom så mycket med Kina missförstås av Väst, enligt Rhenman.

5 största innehav i fonden
Alibaba
Tencent
JD.com
CATL
Trip.com
Fondförmögenhet i AGCM China Stars Fund: 153 Mkr

Den kinesiska ekonomin växer med nära 5%. Det trots den medvetna nedskalningen av den överhettade fastighetssektorn som gett ett negativt bidrag till hela ekonomin under flera år.

”Det är ju inte en olycka som händer utan det här är ju en klok nedskalning av en sektor som har vuxit sig lite för stor.”

Kina tiger – men ångar på

Genom denna nedmontering, och förflyttning av subventioner, kommer Kina få loss resurser till att exempelvis utveckla flygindustrin, lära sig göra egna biologiska läkemedel och bygga världens bästa kärnkraftsreaktorer. Det handlar alltså om de tio högteknologiska sektorer som de har definierat i sitt Made in China 2025-program. Där ingår sektorer som exempelvis informationsteknologi, robotteknik och och nya elektriska fordon. Ett program som Kina presenterade för tio år sen, men nu har slutat att prata om eftersom det retade upp USA rejält när det annonserades. Men bara för att det inte pratas om eller skrivs om det har det inte försvunnit, påpekar Gustav Rhenman.

”USA försöker bromsa Kina nu genom tullar och exportförbud. Det går så där.”

Den stora skillnaden att investera i landet nu jämfört med för tjugo år sen är kvaliteten på rapporteringen. Numera följer den internationella redovisningsprinciper. Kinas aktiemarknad har dessutom breddats och tiofaldigats i storlek.

Större risker i Väst

Men finns det då inga risker? Gustav Rhenman svarar omedelbart.

”Jag ser så mycket större risker i Västvärlden. Titta på USA:s statsfinanser, de håller på att köra sig själv i drickat med de enorma underskotten.”

Han tror att efterfrågan av statsobligationer som USA hittills kunna ”kränga” till andra länder kommer minska medan utbudet kommer öka i och med BRICS (som är organiserat samarbete mellan Brasilien, Ryssland, Indien, Kina och Sydafrika). Den enda som kommer finnas kvar på köpsidan blir centralbanken Fed, spår Gustav Rhenman.

Han vänder sig mot påståendet att kineserna är ett kuvat folk som lever i en diktatur. Tvärtom hävdar han att det är ganska högt i tak, även om det finns begränsningar för vad man får säga och inte. Kinesernas ovilja att tillåta utländska appar ser han inte som mer konstigt än att USA vill förbjuda Tiktok.

Bara krig kan stoppa Kina

Precis som en av världens största hedgefonders grundare Ray Dalio, som skrivit om ”empires rise and fall” har pekat på Spanien som stormakt på 1500-talet följt av Holland på 1600-talet, Storbritannien och sen slutligen USA efter andra världskriget, tror Rhenman att det är dags för Kina att ta över den rollen.

”Man mäter det här på ett antal olika parametrar, utbildning, teknologi, tillverkning, handel, valutans styrka, militärstyrka och så vidare. Och det här går i cykler. Jag tror vi har ett nytt skifte framför oss. Det kommer att ta 10, 20, 30 år till men trenden är tydlig”, säger Gustav Rhenman.

Ray Dalio.
Ray Dalio. Foto: AP Photo/Ng Han Guan, File/TT

Men det finns en risk och den är geopolitisk. Det är det enda som skulle kunna bromsa utvecklingen, enligt Gustav Rhenman.

”Cheferna för USA:s marin och stillhavsflotta har själva sagt att de förbereder sig för ett krig om Taiwan 2027. Enligt marinkåren och flottan har Xi Jinping sagt att om vi inte kan införliva Taiwan igen så blir det krig.”

Fram till dess tror Gustav Rhenman att den kinesiska ekonomin tuffar på och aktiemarknaden likaså.

”Jag tror att Hongkong-börsen bottnade på PE 7 i februari och ligger nu på PE 9. Det är fortfarande väldigt mycket billigare än USA-börserna som ligger på mellan PE 23 och 35.”

Dessutom går Västvärlden mot en sämre konjunktur medan Kina, som ändå växer runt 5% öser på med massiva ekonomiska stimulanser kommande månader.

Läs också:

Lista: Kvartalets bästa och sämsta fonder – Kina dominerar

Jojje Olsson: Sverige undergräver EU gentemot Kina

Biljättarna hotas av böter på 580 miljarder – och ”elbilsvinter”
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF
Annons från AMF