Försvaret nära smärtgränsen
I utlandet växer intresset för att hyra Jas 39 Gripen ur det svenska flygvapnets operativa flotta. I dag hyr Tjeckien och Ungern vardera 14 plan. Försvarsmakten har också gått i god för leasa elva plan till Schweiz om ett avtal kommer efter landets folkomröstning i maj.
Även Brasilien vill nu hyra Gripen och enligt försvarsanalysförlaget Jane’s handlar det om sex till tolv flygplan. Exakt hur många det blir vet ännu inte Försvarsmaktens högkvarter, som granskar följderna.
– Det vi gör är att vi bygger det här på vår erfarenhet från de tidigare samarbeten vi har med Thailand, Tjeckien, Ungern och Sydafrika. Vi vet vad de här länderna behöver, vad de kostar i utbildningsinsatser, vilka eventuella stöd de behöver ha till flygplanen. Sedan får vi lägga pusslet utifrån de resurser vi har, säger flygvapenchefen Micael Bydén.
Att det svenska stridsflygsystemet är populärt utomlands är i grunden positivt, understryker Micael Bydén. Samtidigt finns det en smärtgräns. Försvarsmakten måste klara att upprätthålla den operativa förmåga den lovat statsmakterna.
– Men någonstans blir det ett avbräck och då får man välja, det är något man får ta bort, en övning eller man får kanske ta bort en utbildningsdel och skjuta den framför sig. Det är ett grannlaga pussel, säger Micael Bydén.
Sverige har i dag 88 operativa Gripenflygplan av C/D-modell, den andra generationen. Fram till 2015 ska ytterligare 10 C/D-plan levereras från Saab (ombyggda från A/B-serierna, de äldsta Gripenplanen). Summa 98 operativa plan. Elva hyrs eventuellt ut till schweizarna. Då återstår 87 plan – före Brasilienaffären. Om tolv Gripen hyrs ut till Brasilien blir det 75 stridsflygplan kvar i Sverige.
Från försvarets återstående 75 Gripenplan ska komponenter plockas för att bygga 60 nya Gripen serie E. För varje ny Gripen går det åt en gammal. Uppgraderingen inleds om två år, då ska alltså Försvarsmakten börja skicka in plan till Saab.
Nu sägs även Slovakien eventuellt vilja hyra sex plan. Hur går ekvationen av det svenska försvaret, nya leasingaffärer och uppgraderingen av Gripensystemet ihop?
– Var passerar vi ett läge då vi inte kan försörja vårt eget system? Och då signalera det till våra uppdragsgivare i regering och riksdag, säger Micael Bydén.
I slutändan, noterar flygvapenchefen, är besluten politikernas.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.