De Beers
Försäljningsras för De Beers
Resultatet var 36 procent lägre än i den senaste försäljningscykeln och 53 procent lägre än vid motsvarande tidpunkt 2018, då diamanter för 533 miljoner dollar såldes.
“Med nuvarande makroekonomiska osäkerhet, återförsäljare som justerar lager och högre lager av slipade stenar än normalt, har De Beers gett kunderna ökad flexibilitet att skjuta upp vissa av sina allokeringar till senare i år. Som ett resultat av detta såg vi en lägre försäljning”, kommenterar De Beers vd Bruce Cleaver i ett pressmeddelande på tisdagen.
En försäljningscykel består av tre delar, där majoriteten av de oslipade diamanterna säljs till ett begränsat antal auktoriserade aktörer som förväntas köpa vad som bjuds ut. I undantagsfall har De Beers historiskt gett köparna möjlighet att avstå eller skjuta upp sina köp.
Gruvbolaget Lucara Diamonds, noterat på Stockholmsbörsen, rapporterar sitt kvartalsresultat på torsdagen den 8 augusti. Det andra kvartalets ordinarie försäljning hölls den 23 maj.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.