Gamingbolag
Försäljningen på spelplattformen Steam ökade med 21 procent under 2020
Det framgår även att det spelades 50,7% mer på plattformen jämfört med 2019. Detta i ljuset av coronapandemin.
Man lyfter även fram sin egna virtual reality-plattform SteamVR. Mer än 1,7 miljoner användare på Steam upplevde VR-spel för första gången under 2020. Steams intäkter härifrån ökade 71%, vilka växte snabbare än spelarnas speltid som ökade med 30%.
Inför 2021 är en av plattformens satsningar Steam China. Tanken är att Steam ska bli tillgängligt på den stora kinesiska marknaden i början av detta år.
Enligt Steamdb som följer offentlig statistik har året börjat bra för Steam. Den genomsnittliga spelaraktiviteten hittills i januari överstiger den under december, vilket var en rekordmånad.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.