Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 0,6% i mars

Försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln steg 0,6% under mars jämfört med samma månad 2021, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandel.
Foto: Hasse Holmberg / TT
Kalendereffekten var -2,4% på grund av att påsken inföll i början av april i fjol och en stor del av påskinköpen då gjordes i slutet av mars. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgår därmed till 3,0%.

“Livsmedelspriserna har fortsatt öka under månaden och försäljningstillväxten kan huvudsakligen härledas till att inflationen steg även i mars. Men bortsett från det är det tydligt att det är i butik som försäljningsutvecklingen sker”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i fysiska butiker steg under månaden med 3,1%, samtidigt som e-handeln minskade med 29,7%. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i februari till 5,4%.

“För sjätte månaden i rad ser vi en negativ tillväxt inom e-handeln, vilket är en följd av den kraftiga försäljningsutvecklingen i fjol. E-handelsandelen ligger nu på dryga 5%”, avslutar Karin Brynell.

Under 2021 var försäljningen i dagligvaruhandeln upp med 1,3%. E-handelsförsäljningen ökade med 24% och stod för en andel om 5,8%.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.