Försäljningen av alkohol ökade stort under pandemiåret 2020

Försäljningen av livsmedel och drycker hade 2020 den största ökningen på årsbasis på 2000-talet. Allra mest ökade försäljningen av alkohol. Det skriver SCB.
Försäljningen av alkohol har ökat stort.
Foto: TT

Den totala försäljningen av livsmedel och drycker ökade med 20 miljarder kronor till 325 miljarder kronor 2020 jämfört med 2019. Det visar ny statistik från SCB. Ökningen motsvarar en uppgång med 6,6% och är den högsta på 2000-talet.

Den största uppgången noteras för alkoholhaltiga drycker, där försäljningen ökade med 13% under 2020 jämfört med 2019.

“Ökningen förklaras främst av ökad konsumtion. Priserna steg med 1,2% under förra året, medan den sålda volymen steg med 11,7%”, säger Daniel Wester, statistiker på SCB.

Spritdrycker var den varugrupp som stod för den största ökningen, på 20,8%. Öl och vin ökade med 12,9 respektive 10,5%.

Dock skriver SCB att det är inte säkert att förbrukningen ökat i samma utsträckning.

“I vanliga fall ger statistiken om alkoholförsäljningen inte hela bilden av den faktiska förbrukningen av alkohol i Sverige eftersom en betydande andel köps utanför Systembolaget, via gränshandel och illegal handel. Men under pandemin antas de köpen ha minskat radikalt”, säger Daniel Wester, och fortsätter:

“Konsumtionen lär ju även ha påverkats av att restaurangernas öppettider begränsades, vilket även kan ha bidragit till att försäljningen av livsmedel ökade.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Spotlight Group