Tesla
Försäkringsbolagen handfallna i Tesla-konflikten: ”Känns helt sjukt”
Falkenbergsbon Marcus Weidenlöv är en av de som kanske påverkats mest av Teslastrejken. I somras blev han påkörd i sin Tesla Model Y på Öland och hans försäkringsbolag Trygg-Hansa uppmanade honom att lämna in bolen på plåtverkstadsbolaget Werksta i Norrköping. Efter några veckor blev bilen vidareskickad till Werksta i Linköping där den stått sedan dess, trots att alla reservdelar finns på plats.
Werksta har nämligen gått ut i sympatistrejk och lagar inga Tesla-bilar så länge konflikten med IF Metall pågår.
“De började reparera den och den är väl ungefär 75% färdigreparerad, men sen bröt strejken ut”, säger Marcus Weidenlöv till Affärsvärlden.
Bilen står numera urladdad i ett tält på utsidan av verkstaden. Något som kan skada batteriet på den här typen av bilar. Marcus Weidenlöv är i kontakt med Trygg-Hansa för att se vad som kan göras. Att flytta bilen till en annan verkstad är en lösning, men det vill inte försäkringsbolaget betala för, menar han.
“Jag pratade med Trygg-Hansa häromdagen och de säger att de inte kan göra så mycket mer. Jag har fått en hyrbil tillsvidare men måste stå för 25% av hyrbilskostnaderna själv, så det fungerar inte i längden”, säger Marcus Weidenlöv och fortsätter:
“Helt ärligt så känns det helt sjukt, det är verkligen en Moment 22-grej. Man står i något form av vakuum, för den här strejken kan ju pågå i flera år”, säger han.
Har inga verkstäder
De flesta Teslaägare är kunder hos försäkringsbolaget Trygg-Hansa då de har märkesförsäkring med Tesla. Trygg-Hansa vill inte ställa upp på någon telefonintervju när Affärsvärlden kontaktar pressavdelningen och vill inte heller berätta hur många kunder som påverkas av strejken.
“När det gäller hur situationen påverkar oss så följer vi utvecklingen noga för att kunna ge korrekt information och vägleda våra kunder. I övrigt kommenterar vi inte arbetsmarknadskonflikten”, skriver en presstalesperson för Trygg-Hansa i ett mejl.
För Trygg Hansas del är det tydligt vad kunden har för ansvar, trots strejk och märkesförsäkring. Kunder som har tecknat hyrbilstillägg i sin försäkring har rätt till hyrbil under reparationen i upp till 65 dagar.
“I vårt uppdrag som försäkringsbolag ingår det inte att boka tid på verkstaden åt våra kunder – varken i normala fall eller som nu i samband med konflikten som olyckligt drabbar tredje part. Vi har inte heller några verkstäder dit vi hänvisar kunder vars bilar har blivit stående”, skriver en presstalesperson för Trygg Hansa i ett mejl till Affärsvärlden och fortsätter:
“Enligt försäkringsvillkoren är det alltid kundens ansvar att boka tid för reparation av bilen på verkstaden. När bilen är reparerad är vårt uppdrag i egenskap av försäkringsbolag att ersätta kunden för skadan i enlighet med kundens försäkringsvillkor, under förutsättning att reparationen är utförd enligt tillverkarens anvisningar. På kundservice har vi fokus på att vägleda våra kunder om vilket ansvar som vilar på oss, vilket ansvar som vilar på verkstaden och hur skyddet ser ut i försäkringen för våra kunder.”
“KUNDER VÄNTAR OM DE KAN”
Maria Wedin är produktchef för Motor på Länsförsäkringar AB. Hon berättar att bland de 23 länsförsäkringsbolagen i landet är det relativt få kunder som har en skada på sin Tesla.
”Vi ser inte att någon kund direkt har kommit i kläm. Är det så att bilen bara har en lättare skada och fortfarande går att köra bilen trafiksäkert så väntar kunderna med att åka till verkstaden och reparera bilen”, säger Maria Wedin och betonar att en verkstad behöver bedöma vilka skador bilen har för att försäkringsbolaget ska kunna göra en reglering av skadan.
Att en Teslaägare skulle behöva byta verkstad på grund av sympatistrejker och inte kunna få bilen lagad är inget Maria Wedin hört om.
”Vi har inte hört om något Moment 22-case, där bilar inte ska kunna bli lagade. Många av våra kunder förstår läget och avvaktar med att ta bilen till verkstaden tills konflikten är löst”, säger hon.
Verkstäder med kollektivavtal
Länsförsäkringar miljö- och kvalitetscertifierar de verkstäder de har avtal med och då ingår bland annat krav på att verkstaden har ett kollektivavtal. I dagsläget har inte Länsförsäkringar något verkstadsavtal med rena Tesla-verkstäder. Att någon Teslaägare kört utomlands för att få in bil lagad är inget Maria Wedin hört om.
”I slutändan är det vi som försäkringsbolag som ska godkänna kalkylen vi får in från verkstaden. Tar inte verkstaden emot bilen för att det pågår sympatistrejk så kan inte heller en kalkyl göras”, säger hon.
Om ett Tesla-fordon inte är körbart och inte kan tas emot på en verkstad på grund av strejken – vad gör ni som försäkringsbolag då?
”Det hanteras från fall till fall. Men utifrån våra villkor så utgår en stilleståndsersättning eller hyrbil under skälig reparationstid. Så då måste man veta hur lång den här reparationen kan tänkas ta och det sätts ju inte utifrån att det är strejk”, säger Maria Wedin.
Reservdelar från Tesla
Även försäkringsbolaget Folksam har Teslaägare som kunder.
“Vi försöker naturligtvis att hjälpa kunden att hitta en alternativ verkstad”, skriver en presstalesperson för Folksam i en kommentar, och fortsätter:
“Problemet är att eventuella reservdelar måste köpas från Tesla som är satt under blockad, vilket gör att det drabbar kundens möjlighet att få bilen lagad. Beroende på vilken typ av försäkring kunden har kan vi då erbjuda tillgång till en hyrbil under tiden bilen väntar på reparation.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.