Förlust för Thule som sänker utdelningen: ”Marknaden fortsatt tuff”

Fritidsproduktbolaget Thule redovisar en omsättning i linje med förväntat under fjärde kvartalet.
Förlust för Thule som sänker utdelningen: ”Marknaden fortsatt tuff” - Affärsvärlden, Mattias Ankarberg, VD Thule
Mattias Ankarberg, VD Thule. Foto: Meli Petersson Ellafi / BILDBYRÅN

Rörelseresultatet visade förlust mot föregående periods vinst. Styrelsen föreslår sänkt ordinarie utdelning.

Omsättningen steg 7,2 procent till 1 678 miljoner kronor (1 566). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 1 650. Den organiska försäljningstillväxten var -0,6 procent (-5,6).

Kvartalet är försäljningsmässigt säsongsmässigt svagt.

“Marknaden var fortsatt tuff. Den nordamerikanska marknaden fortsatte vara mer utmanande än den europeiska. Inom RV Products, där marknaden går igenom en ansträngd period, minskade flera tillverkare (OE) sin produktionstakt och därmed minskade vår försäljning till dem. Även om försäljningen till återförsäljare ökade, minskade sammantaget försäljningen för RV Products med 7 procent. I den för Thule viktiga cykelmarknaden fortsatte återhämtningen inom premiumsegmentet och stärkt av årets nya produkter ökade försäljningen av cykelrelaterade produkter”, uppger vd Mattias Ankarberg.

Rörelseresultatet blev -35 miljoner kronor (53).

Justerat rörelseresultat uppgick till 65 miljoner kronor (53), väntat var 25, med en justerad rörelsemarginal på 3,9 procent (3,4). Siffrorna är justerade för kostnader relaterade till förvärvet av Quad Lock.

Resultatet efter skatt blev -37 miljoner kronor (24).

Resultat per aktie uppgick till -0,35 kronor (0,23).

I ordinarie utdelning föreslås 8,30 kronor per aktie (9,50). Väntat var 8,94.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 386 miljoner kronor (276).

Thule planerar att behålla den rekordhöga lanseringstakten under 2025 och satsar på expansion inom flera produktkategorier. Vd Mattias Ankarberg meddelar att företaget kommer att lansera en rad nya produkter redan under första kvartalet, inklusive en uppdaterad version av takboxen Thule Force och den nya innovationen Thule Santu för kombinerad cykel- och förvaring.

De nya produktkategorierna hundtransport och bilbarnstolar har mottagits väl och företaget kommer att utöka dessa segment med fler produkter under året. Samtidigt planerar Thule att öka sin synlighet genom satsningar på butiker, event och media, samt expandera sin e-handel till fler länder.

Trots en utmanande marknad återgick företaget till tillväxt under 2024. Som en del i effektiviseringsarbetet planerar Thule att minska sitt lager med ytterligare 200 miljoner kronor under 2025.

Ankarberg betonar att företaget är väl rustat för att hantera global osäkerhet med nio egna fabriker i både Europa och USA, samt lång erfarenhet av att hantera utmanande marknadsförhållanden. Thule lämnar ingen prognos.

Thule, Mkr Q4-2024 Konsensus Förändring mot konsensus Q4-2023 Förändring
Nettoomsättning 1 678 1 650 1,7% 1 566 7,2%
Organisk försäljningstillväxt, procent -0,6 -5,6
Rörelseresultat -35 53
Rörelsemarginal 3,4%
Justerat rörelseresultat 65 25 160,0% 53 22,6%
Justerad rörelsemarginal 3,9% 1,5% 3,4%
Nettoresultat -37 24
Resultat per aktie, kronor -0,35 0,23
Kassaflöde från löpande verksamhet 386 276 39,9%
Ordinarie årsutdelning per aktie, kronor 8,30 8,94 -7,2% 9,50 -12,6%

Konsensusdata från Bloomberg

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.