Martin Lundstedt
Fordonsanalytikern: Risken finns att Scania förändras
– Att Volvo byter vd kommer inte helt oväntat. Ägarna har länge uttryckt missnöje med den dåliga lönsamheten, och där har Olof Persson inte lyckats, säger Martin Sköld, fordonsanalytiker på Handelshögskolan i Stockholm.
– Scania å sin sida har förändrats som företag sedan VW-koncernens totala övertagande. Nyckelpersoner har lämnat på sistone, bland annat finanschefen Jan Ytterberg som bildade radarpar med Martin Lundstedt.
– Martin Lundstedt får en friare roll som vd för Volvo. Samtidigt blir det en stor koncern att ratta, och det blir en helt annan utmaning. Volvo har tre gånger så stor omsättning och tre gånger så mycket personal, men bara en tredjedel av Scanias lönsamhet. Det finns en stor mångfald i varumärken och helt andra förutsättningar.
Kommer Volvo nu att bli mer Scanialikt?
– Nej det tror jag inte. Bolagen är för olika för det. Volvo är världens näst största lastbilstillverkare med 110 000 anställda och det går inte att trycka på dem någon Scaniamodell.
Hur går det för Scania?
– Scania har en tradition av att internt hitta efterträdare till vd, och det har de kapacitet att göra nu också. Samtidigt finns det en risk att VW-koncernen sätter dit en vd utifrån, och Scania förändras ytterligare något.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.