”Fördelarna märks i citymiljö”

Kantig och lite tvär, men med mjuka, vackra linjer. I kombination med fullhybrid-systemet kvalificerar sig Lexus NX till en modern crossover som ligger rätt i tiden.

Bättre sent än aldrig är vad som först slår en med Lexus NX 300h. Biltillverkaren har länge saknat en mellanmodell i sitt utbud och har därmed inte haft attraktiva modeller för skandinaver, som håller kombibilar högt. Helt nya NX är ingen ren och skär kombi, den är högre och mer kompakt, tydligt inspirerad av en suv. Men utseendet får modellen att sticka ut. Bilen har en tung attityd och med den maffiga fronten är den faktiskt ett strå vassare än storebror RX.

Designen tar för sig, attraherar och berör. Jag tror den tilltalar långt fler än den yngre målgrupp som Lexus säger sig vilja nå. Fler än 250 kunder har beställt bilen före lansering, utan att ha kört den. Det är i alla fall ett bevis på att intresset är stort.

Bilens fördelar kommer fram i citymiljö, där fullhybridsystemet får visa sina positiva sidor. För den som behöver finns fyrhjulsdrift, framför allt användbart på vintern. I tät stadstrafik fungerar det utmärkt att köra med tystgående eldrift.

Bilen har plats för fyra passagerare och har ett lastutrymme på 475 liter, 1 520 liter vid nedfällt baksäte. Det är en rymlig bil, som lämpar sig väl för en familj med barn. Förbrukningen ligger på 5,1–5,3 liter/100 km och CO2-utsläppet ligger på 117–123 g/km beroende på vilka fälgar man har på bilen. Det går både att få framhjulsdrift och att använda det elmotordrivna fyrhjulsdriftsystemet Lexus E-Four.

Förarmiljön är väl genomtänkt. Den höga mittkonsolen och de sköna stolarna omsluter föraren, vilket ger känslan av att vara ett med bilen. Den ger också ett modernt intryck, mycket tack vare sina läckra detaljer, som den nya remote touch, en pekplatta som man kan dra sitt finger på för att orientera sig på skärmen. Den nya laddstationen för smartphone är också av senaste snitt. Den är placerad under mittstödet och laddar telefonen trådlöst.

Något jag också fastnade för är att baksätet går att reglera elektriskt via enkla knapptryck, skönt och smidigt. Kameran som visar bild på bilen uppifrån på skärmen är också en klar favorit. Med den ser man exakt hur allt ser ut runt om bilen. Under testturen provade jag även på att vara passagerare. Då upptäckte jag Lexus hotspot som är guld värt, det ger wifi-internet i bilen för alla medpassagerare. Det är förstås tillval.

Körningen är kraftfull och trivsam. Jag föredrar att köra på enbart tystgående eldrift. Växellådan som är en elektroniskt styrd steglös variabel växellåda, så kallad E-CVT, levererar en annorlunda men tillfredsställande känsla i både upplevelse och ljud. Den kan läggas i lägen som gör att den upplevs som en vanlig automatväxellåda och dessutom går det att få till växelpaddlar på ratten. Körlägesväljare finns, där man kan välja mellan Eco, El, Normal och Sport +.

Bilen finns i tio olika färger och med flera val för det interiöra. För den som föredrar det mest sportiga finns F-Sport-modellen som har en speciell frontspoiler och en grill som är vassare i sitt uttryck. Sportigheten förstärks också med läckra 18 tums lättmetallfälgar. Interiört är det perforerad skinnklädsel med sportstolar samt aluminiumpedaler och ­kolfiberliknande inlägg. På instrument­panelen kan man också se g-krafterna både i längd och bredd, det finns även justerbar fjädring.

Nya Lexus NX 300h imponerar med sin härliga attityd och sina läckra former. Gemensamt förmedlar de helt rätt känsla och i kombination med fullhybridsystemet kvalificerar sig bilen till en modern cross­over som ligger rätt i tiden. Priset startar på 361 700 kr med framhjulsdrift. ?

Lexus NX 300h

Förbränningsmotor: 4-cyl, radmotor på 2,5 liter.

Max effekt: 155 hk vid 5 700 v/min.

Vridmoment: 210 Nm @ 4 200–4 400 v/min.

Hybridsystem max effekt: 197 hk.

Främre elmotor 1 funktion: Generator, ­laddar hybridbatteriet, startar motorn.

Främre elmotor 2 funktion: Driver fram­hjulen, regenerering under inbromsning.

Bakre elmotor (endast AWD-modell) ­funktion: Driver bakhjulen, regenerering under inbromsning.

Kraftöverföring: Elektroniskt styrd steglös variabel växellåda E-CVT.

Tjänstevikt: 1 795–1 915 kg (FWD) 1 860– 1 980 kg (AWD).

Bagageutrymme: 475 liter (1 520 liter vid nedfällt).

Markfrigång: 185 mm.

Dragvikt: 1 500 kg (endast AWD).

Acceleration 0–100 km/tim: 9,2 sek (FWD/AWD).

Toppfart: 180 km/tim.

Bränsleförbrukning ­blandad körning: 5,1–5,3 l/100 km (beroende på val av fälg)

CO2-utsläpp blandad körning: 117–123 g/km ­(beroende på val av fälg).

Förmånsvärde som tjänstebil: från 1 825 kronor per månad, vid 50 % marginalskatt.

Pris från: 361 700 kr (framhjulsdrift) 373 700 kr (fyrhjulsdrift).

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.