FLYGSKRÄCKEN: Direktörerna flyr till privatplan
”Vi känner ett ordentligt uppsving för privata flygresor för företagsledningar och styrelser. Jag räknar med att intresset kommer att öka ytterligare på grund av att människor är rädda för att flyga reguljärt”, säger Per Larsson, VD för Interair, ett av Sveriges största företag inom affärsflyg.
Ny passagerarstatistik från SAS visar att företagsresenärerna minskade med 16 procent under september månad. Ser man till perioden efter attacken den 11 september minskade affärsresandet med hela 20 procent. Det är i första hand sträckorna till och från New York och Washington som drabbats. Affärsresandet i Europa gick också ner i början av september, men minskade än mer efter attacken mot USA. Främst drabbades trafiken till och från Storbritannien.
I stället för att flyga med de stora flygbolagen verkar det som flera bolag nu i stället väljer att flyga med små inhyrda jetplan. Det svenska flygbolaget Interair har fem mindre jetplan, modell Cessna Citation som flyger främst svenska åt svenska storföretags styrelser och koncernledningar.
Bolaget har mellan 20 och 25 regelbundet återkommande kunder som flyger mellan en gång per år till en gång i veckan. Sedan terrorattacken har telefonerna till Interair gått varma. Det är en blandning av tio bolag, nya men också gamla kunder som tar upp kontakten på nytt, som vill flyga med Interair sedan attackerna den 11 september.
”Många affärsresenärer vill veta vilka de andra resenärerna är i planet. Hyr man våra plan så är det enbart representanter för ett företag som åker i planet, de tar mellan åtta och nio personer vardera. Resenärerna behöver därför inte vara orliga för att någon okänd medpassagerare exempelvis ska kapa planet”, säger Per Larsson, VD för Interair.
Han pekar också på att tidsvinsten är stor för de passagerare som reser med Interair. Sedan attackerna har incheckningstiderna till ordinarie flygplan blivit avsevärt längre, passagerarna måste vara ute i extra god tid på flygplatserna på grund av säkerhetskontroller.
”Reser man med oss slipper man långa inchecknigsköer och så flyger vi ofta till mindre flyplatser där väntetiderna inte är särskilt långa”, säger Per Larsson.
Intresset för att resa med mindre företagsflygplan är i dag så stort så att minst två svenska företag är seriösa spekulanter på var sitt eget jetplan. Pers Larsson vill inte säga vilka dessa är, men räknar med att flygplansaffärerna kan vara klara under hösten.
Att flyga över dagen med ett Interair-plan för åtta till nio personer tur och retur mellan Malmö och London kostar mellan 80 000 kronor och 120 000 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.