Flopp för Nokias nya spelnalle

Nokias tvärställda speltelefon 5510 presenterades som en mindre revolution inom mobilbranschen. ”Ibland är man tvungen att vrida runt på tankarna”, sade Nokia i samband med lanseringen. Kanske får man vrida tillbaka tankarna nu, för telefonen har nämligen blivit en riktig hyllvärmare ute i butikerna.

Nokia har alltid levt högt på designen av sina mobiltelefoner. Men när spel och underhållningstelefonen 5510 presenterades i höstas höjdes säkert fler ögonbryn än vanligt. Med ett komplett tangentbord och skärmen i mitten av telefonen vände sig Nokia direkt till spel och SMS sugna ungdomar. Telefonen har dessutom inbyggd Mp3-spelare och radio.

Hittills har dock Nokias djärva satsning missat målet grovt. Finska media har rapporterat om en oväntat trög försäljning av 5510 på andra sidan Östersjön och även i Sverige värmer telefonen hyllorna. Butikskedjan Dialect har för närvarande en kampanj på 5510 och kan konstatera att efterfrågan inte levt upp till förväntningarna.

”Det är ju ingen kioskvältare precis. I vår kampanj ligger vi tyvärr hittills cirka 20 procent under budget på 5510, men då har vi visserligen fortfarande en veckas julförsäljning kvar. Det är kul att Nokia vågar utmana och göra något radikalt annorlunda men produkterna måste tas emot rätt av konsumenterna också”, säger Anders Hedh, marknadschef på Dialect.

Han är inte den enda som blivit besviken på försäljningen av 5510. På Geab The Phone House säger marknadschefen Daniel Lindholm att försäljningen hittills varit ganska så trög. Geab fick in sina första modeller i slutet av november och skulle ha önskat lite bättre draghjälp av Nokia i form av reklamkampanjer.

”Det är ju först nu som telefonen syns lite grand i TV. Ett orosmoment kring 5510 är den lite större storleken och huruvida den accepteras från konsumenterna. Sedan kan man säga att den förstås vore lättare att sälja om den var lite billigare”, säger Daniel Lindholm.

Order Hemelektronik servar en lång rad återförsäljare i landet med bland annat mobiltelefoner. Inköpschef Mikael Österberg säger att efterfrågan på 5510 visserligen följer de egna prognoserna, men att Nokia säkert hade räknat med att sälja fler telefoner än man gjort.

”Försäljningen har inte varit som man trott från början. Samtidigt är det inte schyst att jämföra försäljningen av 5510 med till exempel 3310, det är inte en volymprodukt på samma sätt. Jämför du med till exempel en Mp3-spelare så säljer den bra”, säger han.

Den tröga försäljningen för 5510 är bara det senaste i en rad orosmoln för Nokias mobiltelefoner. Bland annat har rykten cirkulerat på aktiemarknaden om att bolaget skulle ha problem med att få sina GPRS-telefoner att fungera som de ska i de äldsta mobilnäten.

Wall Street Journal hävdade också nyligen i en artikel att Ericssons T68 säljer betydligt bättre på den amerikanska marknaden än sina konkurrenter i samma prisklass, inklusive Nokias 8310.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.