Flis utan fleece, Framfabs nye vd har fagra löften
Framfab har några tuffa kvartal framför sig. Men det har bringats ordning och reda i bolaget, vilket gör att läget trots allt ser ljust ut. Tricket var att satsa på kärnverksamheten. Framfab är en av få renodlade internetkonsutlföretag som finns kvar i världen, menar nye vd:n Anders Ekman.
På frågan vem Anders Ekman är mest lik – Jonas Birgersson eller Johan Wall – svarar han ingendera. Men han verkar förtjust över tanken på att Framfabaktien är en av de mest spridda och att bolaget är av massmedialt intresse, så en liten Birgersson finns det nog i honom.
Hur kommer det sig att Framfab lyckats när många av de andra internetkonsutlföretagen ännu har så svårt? – Jag tror det beror på att vi har fokuserat på kärnverksamheten. Och på att vi har goda kundrelationer. Våra kunder söker professionell hjälp och vi kan ge dem det.
Kommer ni att fokusera på en eller ett par branscher framöver? Vi letar hela tiden efter tillväxtmöjligheter. Att växa geografiskt är en möjlighet, att växa inom ett nytt kompetensområde är en annan. Däremot tror jag inte att vägen dit är att rikta in sig mot vissa industrier, inte för Framfabs del i alla fall.
När vänder det? Både för Q1 och Q2 är det tungt, men som en av få överlevare så är vi försiktigt optimistiska. Vi förbereder oss för en vändning, som vi tror kanske kommer i slutet av året.
Hur ser orderingången ut? Av våra uppdrag kommer ungefär 70 procent från existerande kunder och 30 procent från nyförsäljning. Framfab har inte förlorat några kunder och det har tillkommit flera intressanta. Men det är fortfarande väldigt tungt. Företagen senarelägger sina investeringar eller så delar de upp dem i bitar. Det är sällan man får några helhetsuppdrag.
Er intäkter per konsult ligger på mellan 600 och 700 tusen per år. Hur ser ni på det? Vi har sagt att vi har 900 000 som ett mål.
Det är under de traditionella it-konsulterna? Man måste förstå vad olika konsultföretag har för kompetenser. Vi kan inte jämföras med ett it-bolag för vi behöver inte samma kompetenser som dem. Våra konsulter är uppdelade i fyra delar; managementkonsulter, it-konsulter, kommunikationskonsulter, och beteendevetandekonsulter. Vi är en av de få rena internetkonsultföretagen som finns kvar. Inte bara i Sverige. Om du tittar under ytan på många av de företag som kallar sig internetkonsultföretag, ser du något helt annat.
Har ni kompetens motsvarande den som McKinsey och Accenture har? Vi kan naturligtvis inte matcha McKinsey när det gäller övergripande koncernstrategi. Men vi matchar vissa element av vad de gör. Jag tror att vi har en fördel av att ha lyckats få in alla kompetenser under samma tak.
Vad betyder Jonas Birgersson för Framfab i dag? Jonas Birgersson är entreprenören och visionären som startade bolaget.. Sedan kom Johan Wall. Han stod för en epok som bringade lönsamhet i verksamheten. Nu kommer Anders Ekman. Då går vi förhoppningsvis in i en fas av stabilitet och tillväxt. Framfab är fortfarande massmedialt intressant. Det är roligt att aktien är en av de mest spridda.
Du ska på bolagsstämma efter vårt möte. Kommer du ha fleecetröja på dig? Nej, oh nej. Jag ska se till att Framfab blir ett professionellt och välfungerande internetkonsultföretag.
Lotta Dinkelspiel
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.