Flera av internetkonsulternas kassor nästan slut
Det är dyrt att bygga konsultbolag som växer med flera hundra procent varje år. De svenska internetkonsulterna utgör inget undantag. Men i och med de senaste årens intresse från kapitalmarknaden har stora kostnader inte varit något problem.
Sedan några månader är läget ett annat. Mind hann precis smita igenom dörren in till pengarna innan den stängdes. Bolaget tog in 260 Mkr i samband med börsnoteringen i juni. Därefter har konsultbolagen fått kalla handen från marknaden och börskurserna har gått i backen.
Parallellt har internetkonsulterna för första gången fått uppleva en rejäl svacka på kundsidan. Efterfrågan på den tidigare så haussade kompetensen har mattats av med negativ omsättningsutveckling i flera fall.
Som en direkt konsekvens gräver internetkonsulterna djupt i de egna kassorna under tredje kvartalet. Cell är det bolag som gått till banken flest gånger. Kassan har minskat med 171 Mkr mellan den 30 juni och 30 september. Därefter följer Adcore med 115 Mkr och Mind med 100 Mkr.
Det finansiella läget är allvarligast för Mind som har förbrukat kassan om fyra månader om den nuvarande takten fortsätter. Av de 260 Mkr som togs in i juni återstår idag 137 Mkr. Minds ledning lovar krafttag men frågan är hur snabbt pengarullningen kan stoppas.
Cell är den andra internetkonsult som snabbt måste få bukt på kostnaderna. Fortsätter de senaste två kvartalens kassauttag är också Cells pengar förbrukade på fyra månader. Cell har 219 Mkr kvar i kassan men får ett tillfälligt andrum i och med försäljningen av Cell Strategy som ger 95 Mkr. Därmed förlängs uthålligheten några månader fram till dess att en nyemission behöver göras.
Kvarstår den nuvarande marknadssituationen kan villkoren för en sådan finansieringsrunda bli mycket dålig. Det visar inte minst Adcores och Cells beslut att avvakta med steget att noteras på tyska Neuer Markt.
”Jag tror inte att det blir lätt för Mind och Cell att ta in pengar, inte minst med tanke på att det är de två bolag som marknaden gillar minst”, säger en analytiker till Ekonomi24.
Icon Medialab är det tredje bolaget som kan vara tvunget att genomföra en nyemission inom kort. Företaget förbereder ett intåg på den sydamerikanska marknaden som kommer att öka kostnadsmassan. Det samma gäller delägandet i Icon Asien som är i behov av nytt kapital. Koncernchefen Ulf Dahlsten meddelade på onsdagen att företaget inom kort kommer att presentera en lösning på finansieringen i Asien.
Trion Adcore, Adera och Framfab har en betydligt trevligare position än de tre konkurrenterna ovan. Framfab hade en kassa på 980 Mkr vid halvårsskiftet och Adcore har idag en kassa på 417 Mkr. Adera har 293 Mkr i kassan och samtidigt det lägsta uttaget under tredje kvartalet med endast 26 Mkr.
Ett frågetecken kvarstår kring Mogul, Stockholmsbörsens minsta internetkonsult som rapporterar samtidigt som Framfab på tisdag i nästa vecka. Bolaget hade 115 Mkr i kassan vid halvårsskiftet och har sedan i våras flaggat för att en nyemission måste göras för att klara de uppsatta tillväxtmålen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.