Volvo
”Fler vinstvarningar på väg”

Lastbilskoncernen Volvo skriver i ett pressmeddelande att koncernens totala tillgångar relaterade till Ryssland uppgår till omkring 9 miljarder kronor, varav omkring 6 miljarder kronor är kassapåverkande och kan komma att materialiseras under de kommande åren. Under 2021 var cirka 3% av Volvokoncernens nettoomsättning hänförlig till Ryssland
“Under första kvartalet 2022 kommer tillgångar uppgående till cirka 4 miljarder kronor att reserveras och påverka rörelseresultatet negativt, främst inom segmentet Financial Services”, skriver de.
Frida Bratt, sparekonom på Nordnet, menar att man måste räkna med fler vinstvarningar framöver. Detta både från bolag som har direkt och indirekt exponering mot Ryssland och/eller från bolag som drabbats av den accelererande komponentbristen.

Volvo varnar för att kriget i Ukraina påverkar rörelseresultatet negativt i första kvartalet
“Vi kommer också inför och under rapportperioden få se prov på vilka bolag som haft svårt att föra över de stigande kostnaderna för frakt och råvaror till kunderna. Sedan ska man vara medveten om att svenska bolag ju inte har lika specifik guidning som exempelvis amerikanska bolag, vilket gör att vinstvarningarna ändå inte blir så många. Men vi bör ändå räkna med att fler tillkommer”, säger hon.
I slutet av mars vinstvarnade Nolato och Volati. Afv intervjuade då aktiestrategerna Robert Oldstrand, Swedbank, och Molly Guggenheimer, Danske Bank. De båda förutspådde då fler vinstvarningar den kommande tiden.

Aktiestrategerna varnar för fler vinstvarningar: ”Problem i nästan varje sektor”
“Det finns en risk att det varit brist på insatsvaror. Vi ser bland annat att fordonstillverkarna ställer produktionen och då känns det direkt i flera led”, sa Oldstrand.
”Jag tror att det man ska hålla utkik för är när bolagen inte kan föra över prishöjningarna på kunder, det är ett tecken på att slutefterfrågan avtar”, sa Molly Guggenheimer.
Frida Bratt säger nu att även bolag med indirekt exponering mot Ryssland i flera led kan påverkas av exempelvis produktionsstörningar och komponentbrist. Även nedstängningarna i Kina till följd av pandemin bidrar. Hon menar att man initialt väntat sig en viss eftersläpning, med effekter främst i andra kvartalet. Men problemen har uppenbarat sig snabbare än väntat.
“När fordonstillverkare ställer in produktion drabbar ju det underleverantörer i flera led. Men även andra sektorer drabbas av komponentbristen, som hälsovårdssektorn”, säger hon.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.