Fler aktivistkampanjer väntas i Europa

Majoriteten av de europeiska bolagen tror på fler och djärvare kampanjer från aktivistinvesterare under de kommande tolv månaderna, visar en undersökning från advokatfirman Skadden Arps.
Fler aktivistkampanjer väntas i Europa -
Det kan bli mer aktivism i Europa framöver. Illustration: ChatGPT

60 procent av bolagen tror att aktivismen kommer att öka, efter att 2023 varit ett rekordår med totalt 69 kampanjer. Fjolåret innebar samtidigt en ökning på 15 procent från 2022, vilket också var ett rekordår, skriver Reuters med hänvisning till data från investmentbanken Lazard.

Kampanjerna är som mest riktade mot brittiska bolag, men i fjol noterades också en markant ökning mot tyska bolag. Andelen kampanjer mot tyska bolag stod för 20 procent av samtliga, att jämföra med 8 procent under 2022.

Darren Novak, som jobbar med aktieägarengagemang och M&A på JP Morgan, säger till Reuters att många fonder startas med fokus på att ta sig an medelstora europeiska bolag.

”Vi ser också att fler institutionella investerare använder traditionella aktivisters verktyg för att få till stånd förändringar i företag, till exempel genom att föreslå strategiska översyner och till och med styrelsenomineringar”, säger Novak.

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Spotlight Group