Finsk toppanalytiker haussar Nokia
Flera bedömare väntar sig att mobiltelefoner alltmer blir lika vanliga konsumentvaror och att Nokias marginal på över 20 procent därför kommer att halveras. Hur bedömer du det? ”Jag tror inte det. Inte på kort sikt. Kanske runt år 2010”, säger Jussi Uskola, som är senioranalytiker på Merita Nordbanken i Helsingfors. ”Nokia har stora volymer och är en mycket effektiv tillverkare. Stordriftsfördelarna spelar en stor roll från forskning- och utveckling till inköp av komponenter och programvara, tillverkning, logistik och marknadsföring”. Motorola har på några år halkat ned från en position inom mobiltelefoner som liknade Nokias på grund av att några modeller inte slog på marknaden. Risken är stor att Nokia tar fram några modeller som inte blir succéer, då tappar företaget sin ledning. Hur bedömer du den risken? ”Nokia kanske är för självsäkert. Men jag bedömer ändå den risken som liten. Hela företaget är inställt på att arbeta från design, marknadsföring och varumärke”. ”Nokia utgår från hur man ser ut med sin telefon beroende på vilken livsstil man har. Tekniken är viktig, men hela tiden sekundär. Då minskar risken för felbedömningar”. En del känner oro för att Nokia aviserat marginalsänkningar i första kvartalet i år och en återhämtning av marginalerna i slutet av året. ”Jag tror på Nokias prognos. Mobiltelefonmarknaden blir mer cyklisk då över hälften av alla köp nu är utbyte av gamla telefoner”. ”Jag tror redan att andra kvartalet blir mycket bra, då folk ska köpa nya telefoner inför semestern. Och fjärde kvartalet blir viktigare för varje år då mobiltelefonen är en perfekt julklapp”. ”Men det är inte GPRS-telefoner som kommer att sälja i år. Vi tror att Nokia säljer max två miljoner GPRS-telefoner. Däremot har vi sett en rad spännande GSM-telefoner som varit ute på test”. ”Jag tror till exempel att meddelandetjänster med bilder och grafik blir stort i år”. Mobiloperatörer väntas hålla igen med investeringar i sina GSM-nät, då det blir så dyrt med 3G-licenser och nät. Det skulle i så fall innebära att investeringar i GMS-näten sjunker de närmaste åren, från 25-30 procents tillväxt till kanske 17-18 procent. Hur bedömer du det? ”Det har jag svårt att tro. I flera fall tror jag det blir tvärt om. För att lyckas i 3G måste operatörerna ha många GMS-kunder som de kan locka över. För att ha det måste de bygga ut kapaciteten i sina 2G-nät”. ”I Tyskland är det till exempel idag svårt att få ett samtal kopplat under kontorstid. Det betyder operatörerna måste investera i fler basstationer för att kunna skaffa fler kunder”. ”De som får problem är de nya operatörerna i 3G, de som inte ha några kunder och ska börja från början. De kommer att få det svårt då det kan att dröja tills det kommer billiga 3G-terminaler på marknaden”. ”Kanske kommer några japanska tillverkare med billiga 3G-telefoner som kan rädda de här så kallade green-field-operatörerna”. Nokia har satt målet att ta 35 procent av systemmarknaden för 3G. Många ifrågasätter om det är realistiskt, då Nokia bara investerar hälften av vad Ericsson gör i forskning och utveckling av 3G. ”Jag tror också att Nokias mål är litet för aggressivt. Min prognos ligger mellan 30 och 38 procent av 3G marknaden för system”. ”Jag tror däremot inte att Nokia investerar för litet i 3G. Hela deras budget går till 3G nu. GPRS är klart”. ”Vi hör flera rykten här att Nokia ska gå förbi Ericsson när det gäller 3G system. Men jag tror inte att de kan rubba Ericsson. Det är av de mindre aktörerna som Nokia tar marknad. Av Motorola, Siemens och Alcatel”. De finns två frågor som Jussi Uskola tycker hänger i luften när det gäller Nokia. Dels hur företaget ser på framtida konkurrens från japanska telefontillverkare, dels hur man kan vara så säker på att mobilt internet slår igenom när WAP, som målades i upp i rosa skimmer, aldrig slog igenom.
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.