Fingerprint Cards vd: Här finns många möjligheter

Fingerprint Cards nya vd Christian Fredrikson tror att sensorbolaget kan behålla sin höga tillväxt och goda lönsamhet. En viktig del i hans nya uppdrag är att bredda bolaget.

“Det finns otroliga tillväxtmöjligheter inom andra områden”, säger Fredrikson i en intervju med Dagens Industri som är den första sedan han tog över som vd för Fingerprint den 1 augusti.

Något som bolaget har på sin agenda är bland annat att lansera sensorer för smarta kort, så som betal- eller passerkort.

“Jag ska snabbare skifta organisationen och investeringarna så att vi kommer in i det nya”, uppger Fredrikson.

Den nye vd:n påpekar i intervjun att det dock inte bara handlar om att bygga fysiska produkter, utan att man också måste bygga “ekosystem”.

“Vi måste puffa på ganska mycket för att en marknad som smarta kort ska lyfta. Det var ju det Apple gjorde med apparna – de fick ekosystemet att fungera”, resonerar han.

Förutom smarta kort anser Fredikson att säkerhet är ett område som erbjuder stora möjligheter. Säkerhet är ett område som också ligger den nye tillträdde vd:n nära till hands då han närmast kommer från rollen som vd på it-säkerhetsföretaget F-Secure.

“Vi måste titta på vilken del av värdekedjan vi ska ta. När allt fler saker blir uppkopplade uppstår enorma säkerhetsutmaningar. Det är ett nirvana för kriminella och hackers. Här finns många möjligheter för Fingerprint”, säger han.

Vad gäller lönsamheten vill Fredrikson behålla samma marginaler inom nya områden och med en skalbar affärsmodell ska man kunna bibehålla höga tillväxttal. Etableringen inom nya områden ska varken påverka tillväxt eller lönsamhet.

Den nye vd:n tycks inte vara orolig för prispress utan betonar att det är viktigt att vara etta inom de områden man verkar. Stora volymer och mjukvara ska ge marginalfördelar.

Vidare vad gäller framtiden uppger Fredrikson att förvärv kan bli aktuellt och han är inte främmande för att betala med egna aktier. Han hoppas också att till slut få in bolagets sensorer i Samsungs mobiler.

“Det är klart man kan få dem som kund. Jag har idéer men jag måste prata med våra försäljare först”, sade han.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF