Finansmarknadens älsklingar
Man skulle kunna tro att ett riktigt bra resultat är det som gör analytiker på bäst humör. Men årets ir-studie visar på motsatsen. Trots att Autoliv gått sämre än börsen som helhet, kammar bolaget, för andra året i rad, hem förstaplatsen i IR Nordic Markets.
– Det tycker jag de är värda. De är kommunikativa, öppna och transparanta och det uppskattas av marknaden. Såväl vd som ir-chef har arbetat länge i bolaget, de kan det väl, är tillgängliga och lätta att ha att göra med, säger Anders Bruzelius, Autoliv-analytiker på Swedbank.
Det är kombinationen vd Lars Westerberg och ir-chef Mats Ödman som analytiker och förvaltare gillar. De hamnar på första respektive andra plats i den individuella rankningen för bästa vd och bästa ir-chef. Lars Westerberg lägger stor vikt vid ir-frågor och Mats Ödman menar att över 50 procent av hans tid går åt till att blidka analytiker och ägare.
– Aktieägarna är de som äger bolaget, så det är klart det är viktigt att informera dem på ett sätt som gör att de känner sig nöjda. Men det är inte bara viktigt att informera ägarna, det är också viktigt att inhämta information från dem, säger Mats Ödman.
Han tror att en av förklaringarna till att Autoliv kommer på första plats är att bolaget är amerikanskt och att ledningen därmed följer trenderna utanför Sverige och plockar upp de bästa erfarenheterna.
Bland de mellanstora bolagen är det HiQ som är årets vinnare.
– Vi försöker vara så öppna som möjligt och göra våra affär så tydlig och enkel som det går. Vi gör också vad vi kan för att ha bra relationer med de analytiker som följer oss, säger Annika Billberg, informationsansvarig på HiQ.
Investerarrelationer är något som HiQ har jobbat aktivt med sedan bolaget börsnoterades 1999.
– Kommunikation i dag är så tätt sammankopplad med vår affär. Det som sägs och skrivs om oss påverkar våra kunder, vilket gör ett effektivt kommunikationsarbete väsentligt.
Hos HiQ får vd Lars Stugemo höga betyg och så även bolagets kapitalmarknadsdag, evenemang som annars får låga betyg hos de svenska bolagen.
God kommunikation med analytiker och investerare är avgörande för att kunna förmedla en sann och rättvisande bild av bolaget, menar Regis vd Robert Skölfman.
– God ir speglar förtroendet för ett bolag och viljan att investera i det, säger han och tillägger att detta måste komma uppifrån organisationen.
– Vd:s engagemang och förtroendet för vd är en av de viktigaste kriterierna för fungerande ir. Det räcker inte att tillsätta en bra ir-chef. De får ofta bära hundhuvudet, men det är vd och företagsledning som är bolagets ansikte utåt och ett sviktande förtroende för dem påverkar bilden av hela ir-arbetet negativt, säger han.
Ändå är det många företag som väljer att inte lägga särskilt mycket fokus på ir-frågor. Hela 25 procent av bolagen på Stockholmsbörsen dras med en informationsrabatt, enligt analytikerna. Telia Soneras vd Anders Igel är en av dem som sågas i Affärsvärldens och Regis rankning. Såväl förtroendet för honom som för bolagets företagsledning i sin helhet får betyget icke godkänt.
– Telia Sonera är ett bolag som har varit dåliga på kommunikation uppifrån om målsättning och strategi och då är det svårt att göra ett bra ir-arbete. Bolaget har en passiv huvudägare och det har bidragit till den luddiga kommunikationen, säger en Telia Sonera-analytiker.
Även WM-datas informationsgivning kritiseras starkt. Kvartalsrapporten är illa strukturerad, hemsidan är dåligt uppdaterad och budskapen är otydliga, menar analytikerna. Men det problemet har WM-data löst genom att låta sig köpas av den brittiska konsultjätten Logica.
Topp fem stora bolag
1. Autoliv
2. Ratos
3. Atlas Copco
4. Trelleborg
5. JM
Topp tre mellanstora
1. HiQ
2. Munters
3. Intrum Justitia
Mest förtroendeingivande bolag
Atlas Copco – stort bolag
Munters – mellanstort bolag
______________________________________________________________
ÅRETS KLÄTTRARE
Trelleborg rycker upp i toppen
Trelleborgs nysatsning på informationsgivning har gett resultat. Bolaget får bättre betyg i alla kriterier, men framför allt uppskattat är ledningens öppenhet och tillgänglighet.
– Vi har medvetet lagt ner mer resurser på investerarrelationer och vi är glada att satsningen har tagits emot positivt, säger Trelleborgs vd Peter Nilsson.
För cirka ett år sedan delade bolaget upp informationsavdelningen i två separata avdelningar, en ir- och en informationsavdelning. Ir-avdelningen består numera av fyra personer och de har gjort fler besök hos analytiker och investerare än tidigare.
– Vi försöker vara tillgängliga, vara tidigt ute med relevant information och ha samma historia att berätta, säger Peter Nilsson.
Ytterligare en viktig faktor är uppriktighet, tror han.
– Jag tror vi uppfattas som ärligare i vår kommunikation i dag. Vi drar oss inte för att kommunicera negativ information om det behövs. När råvarupriserna ökade kraftigt exempelvis, var vi snabbt ute och informerade om hur det påverkar bolaget. Det uppskattas av analytikerna, säger Peter Nilsson.
Peter Nilsson tror också att Trelleborgs beskrivning av verksamheten har gett resultat. Trelleborg säljer många produkter, på många marknader och bilden av bolaget har uppfattats som spretig. Men genom att kortfattat beskriva verksamheten med “täta, dumpa, skydda” har ir-avdelningen kunnat ge en sammanhållen bild av bolaget utåt.
– Vi har lagt ner mycket tid på att tydliggöra Trelleborgs strategi och det tror jag vi har lyckats med, säger Peter Nilsson.
____________________________________________
ÅRETS IR-CHEF
God dialog lyfter tobaksjätten
I en bil i Belgien, i full färd med att ta sig från en investerarträff till en annan, får Affärsvärlden tag på årets IRO, Emmet Harrisson på Swedish Match. Att ha en kontinuerlig dialog med investerare och analytiker är avgörande, säger han.
– Jag försöker att på förhand tänka ut vad analytikerna kommer att fråga, för att kunna vara så förberedd som möjligt. Och då handlar det inte bara om frågor som direkt rör verksamheten, utan också om politiska omständigheter eller andra utomstående faktorer som påverkar bolaget, som analytikerna kan intressera sig för, säger Emmett Harrison.
Oförutsedda frågor får han ytterst sällan.
– Då handlar det nog om detaljfrågor eller ett specifikt citat i någon tidning som någon refererar till. Då kan jag behöva kontrollera närmare, säger han.
Emmett Harrison tror inte att ett bolag som Swedish Match har ett extra stort behov av bra kommunikation mot bakgrund av det stora utlandsägandet och den kontroversiella verksamheten i tobak. Kommunikation är viktigt för varje företag.
– Ett ansvarsfullt bolag behöver god kommunikation, oavsett ägare eller verksamhetsområde. Alla måste kommunicera.
Trots Swedish Matchs stora fokus på ir-frågor sitter förstapristagaren Emmett Harrison inte i företagsledningen.
– Jag sitter tre, fyra meter från vd och finanschef och dörren står alltid öppen. Vi har en kontinuerlig dialog och de håller mig väl informerad, säger han.
Men kanske är det förklaringen till att Swedish Match trots allt inte hamnar bättre än på en sjundeplats totalt i årets rankning.
Topp-fem ir-chefer
1. Emmett Harrison, Swedish Match
2. Mats Ödman, Autoliv
3. Clara Bolinder-Lundberg, Ratos
4. Jan Lissåker, Sandvik
5. Anders Lilja, Skanska
Henrik Persson, Kinnevik
____________________________________________________________
ÅRETS ROOKIE
Oljebolaget tar plats i täten
Marknadens fokus på olja i kombination med aktivt arbete med att förmedla vad Lundin Petroleum är, tror ir-chefen Maria Hamilton är förklaringen till att Lundins seglar in från ingenstans till en fjärdeplats på mellanbolagslistan.
– Vilken glad överraskning. Vi lägger väldigt stor vikt vid kommunikation och vd ser det som en prioriterad uppgift, säger Maria Hamilton, ir-chef på Lundin Petroleum.
Enligt henne är det viktigt att kontinuerligt arbeta med att informera om oljebranschen och att få upp intresset kring Lundin Petroleum.
– Vi har befunnit oss i en utbildningsfas under flera år. Vi har informerat framför allt svenska institutioner om vad oljebranschen är och hur mycket olja som kommer att finnas kvar i framtiden, säger Maria Hamilton.
Någon extrainsats på ir under året, som skulle kunna förklara det goda resultat, har Lundin Petroleum inte gjort. Det verkar snarare som det faktum att olja är i ropet har gjort att vd Ashley Heppenstalls och Maria Hamiltons färdigheter har satts på prov. Och det har gett resultat. Lundin Petroleum har fått totalt 7,7 i betyg och bolaget når därmed 26:e plats totalt och fjärde plats bland medelstora bolag.
En god prestation, alltså. Men Lundin Petroleum har ännu en bit kvar till förstaplatsen.
– Vi kan bli ännu tydligare, säger Maria Hamilton.
Marias tips
* Var tydlig.
* Hemsidan är ett bra verktyg.
* Se till att kvartalsrapporten når många samtidigt.
* Arbeta långsiktigt – att informera tar tid.
________________________________________________
ÅRETS FLOPP
Förtroendet för Telia i botten
Telia Sonera hamnar i det absoluta bottenskiktet i årets ir-rankning. Såväl totalt som när det gäller förtroendet för vd och för bolaget ligger Telia Sonera bland de fem sämsta.
“Om de gav mer information skulle man i alla fall få intryck av att de vet vad de gör!”, säger en tillfrågad i undersökningen. Citatet är talande för hur flera analytiker och investerare ser på Telia Soneras informationsgivning.
Analytikerna efterlyser mer detaljerad information, tydligare strategier, ett gemensamt budskap och bättre kommunikation med marknaden. Omdömena är i många fall hårda, delvis beroende på att finansmarknadens aktörer tröttnat på att Telia Sonera inte tar till sig budskapet om bolagets problem på ir-sidan. Telia Sonera har i flera år legat i botten på Regis och Affärsvärldens rankning, och nu rasar bolaget ner till näst sista plats bland storbolagen, bara följt av WM-data som är under uppköp. Det har inte räckt för att få bolaget att ta tag i problemen.
Den dåliga placeringen är inget som informationschef Michael Kongstad, ir-chef Martti Yrjö-Koskinen eller vd Anders Igel vill kommentera. Motiveringen synes vara att de inte hamnar högre upp i rankningen för det.
Såväl förtroendet för vd Anders Igel som för bolagets företagsledning i sin helhet får betyget icke godkänt. Det pekar på att otydlighet från ledning, kanske även styrelse, är det som gör att Telia halkar ner på listan. En Telia Sonera-analytiker nämner i samtal med Affärsvärlden att ledning och styrelse är luddiga, vilket gör det svårt att bedriva ett vettigt ir-arbete.
Att problemet ligger på högsta nivå i bolaget återspeglas också i intervjuer med några analytiker som nämner att de är nöjda med IRO:n och menar att han gör ett bra jobb. Det räcker dock inte för att lyfta Telia ur sin bottennotering.
Fem sämsta bolagen
1. WM-data
2. Ballingslöv
3. Telia Sonera
4. Hufvudstaden
5. Swedbank
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.