Finansmän satsar på svenskt NHL-lag

Några av Sveriges ledande finansmän har långt gågna planer på att att starta ett svenskt NHL-lag. En av de drivande bakom satsningen är Tommy Gustafsson som höll i de internationella kontakterna när Olof Stenhammar försökte få sommar-OS till Stockholm.

Det är affärsmagasinet Kapital som i sitt kommande nummer avslöjar detaljerna bakom satsningen. En av de drivande personerna bakom satsningen är Tommy Gustafsson. Han har tidigare varit VD för Svenska hockeyligan. Han var också ansvarig för de internationella kontakterna när Olof Stenhammar ledde Stockholms OS-satsning. I dag arbetar Tommy Gustafsson med marknadsföring. – Det här ska i första hand ses som ett privat initiativ. Men alla inblandade har goda kontakter med både svenskt näringsliv och svensk ishockey. Man kan likna det vid ett slags uppdrag där jag och ytterligare ett par personer driver satsningen offentligt. Tommy Gustafsson vill inte avslöja vilka svenska finansmän som finns med i bakgrunden. – Än återstår många turer. Den största utmaningen nu är att få ledningen för NHL att se fördelarna med att flytta över delar av NHL till en annan kontinent. Det mentala motståndet är egentligen större det ekonomiska, som jag ser det. Satsningen är uppdelad på två bolag. Ett franchisebolag tar in pengarna som utgör inträdesbiljetten, medan ett managementbolag sköter den löpande verksamheten och tar risken för underskott i den löpande verksamheten. Per-Erik Holmström är den andre av de två frontfigurerna i satsningen. Till vardags är han chef för företaget Financial Hearings, störst i Sverige på analytikerträffar där börsbolag presenterar sig för Sveriges analytikerkår. Per-Erik Holmström ser tre utmaningar: finansiering, ledarskapets affärsmässighet och de rent sportsliga förutsättningarna. Han bedömer att det finns ett 25-tal personer i Sverige som har den nödvändiga kompetensen att driva en NHL-satsning framgångsrikt. Däremot ser han en större osäkerhet i det affärsmässiga ledarskapet. – Vår tradition har alltid varit att surfa på det sportsliga och lösa det ekonomiska på vägen.

Det är tufft om utrymmet i NHL. Ligan har expanderat kraftigt de senaste årtiondena. Spelprogrammet är späckat och skaderisken hög. Dessutom har NHL de senaste åren satsat allt hårdare på att marknadsföra sitt varumärke internationellt. Strategin har förstärkts efter de senaste OS-turneringarnas genomslag. NHL har tillsammans med IHL, Internationella ishockeyförbundet, och NHL:s spelarorganisation, beslutat att dra i gång ishockeyns World Cup. Det sker 2004. – Och vi kommer snart att presentera formerna, avslöjar Frank Nakano, senior director, vid avdelningen NHL International, i New York. Men för närvarande finns inga planer att starta en europeisk NHL-liga. – Franchisekostnaden för ett NHL-lag är omfattande, och du måste hitta flera intäktskällor för att bli lönsam. Ett enda europeiskt lag skulle ha svårt att hålla en tillräcklig matchvolym för att vara lönsam, du måste få med flera lag i Europa, säger Frank Nakano. Även Svenska Hockeyligan, svensk elithockeys egen branschorganisation, tvivlar på förutsättningarna att driva ett nordiskt NHL-lag. Sport- och marknadschefen Tommy Töpel ser pengarna som det största problemet Han tar några jämförande belopp som motargument: Mats Sundins årslön är lika stor som hela Djurgårdens omsättning under ett år. Elitserien omsätter 900 miljoner, ungefär vad det kostar att hålla i gång ett par NHL-lag. För Tommy Töpel är det viktigare att ligorna i Europa håller en fortsatt hög klass. Det finns klara paralleller till fotbollsvärlden. I spåren efter Bosman-domen köpte NHL många toppspelare i Europa och utökade ligan från 24 till 30 lag. I dag är 32 procent av spelarna i NHL fostrade i Europa Tommy Töpel är pessimist och tror att det kommer att fortsätta på samma sätt: USA och Kanada köper, och Europa producerar. – Man kan tycka vad man vill om det, men ibland känns det som vi viker oss för lätt, säger han självkritiskt och varnar för att det samtidigt innebär ett högt spel med det svenska ishockeyintresset. – Snor man alla artister, tappar också vi sponsorer och då blir gapet till NHL blir ännu större.

Finansiering: – 1 miljard investeras i franchisebolaget, (Pengarna går in i NHLs kassa) – 100 miljoner SEK investeras i rörelsebolaget som sköter verksamheten. – Kostnaden per säsong budgeteras till 25 miljoner dollar, 17 av dessa utgörs av spelarlöner i spannet 0,4-1 miljoner dollar. – Intäkterna för en säsong budgeteras till 24 miljoner, hälften ifrån biljettintäkter

Erik Aronsson

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.