Filmsajt lockar riskkapital
Allt tycks gå rätt väg för Voddler som nu säger sig vara den enda nättjänsten i världen med reklamfinansierad Hollywoodfilm. För ett par veckor sedan fick Voddler klart ett avtal med filmjättarna Paramount och Disney om att visa reklamfinansierad film via internet. Och i dagarna avslutades en fulltecknad nyemission som tillför bolaget 35 miljoner kronor.
Bakom framgången ligger både paketering och teknik.
Paketeringen följer modellen med marknadsfönster som redan är etablerat i filmvärlden – filmer går först upp på bio, därefter släpps de på dvd och så småningom kommer de till betal-tv och till slut fri tv.
På liknande sätt tänker sig Voddler att ta betalt för bioaktuella storfilmer, från 40 kronor och uppåt.
-?Har du en riktigt stor film från ett stort filmbolag, som går upp samtidigt på bio, kan betalningsviljan för en hel familj definitivt vara högre, och fortfarande upplevs det som prisvärt, säger Björn Isakson, sälj- och marknadschef för Voddler.
Ett visst utbud tänker sig Voddler att erbjuda genom abonnemang, men majoriteten av filmerna visas gratis med några minuters reklam innan filmen startar.
Kanske viktigare än paketeringen är dock tekniken. Voddler har liknats vid den omtalade svenska musiktjänsten Spotify, som erbjuder gratis musik genom reklamfinansiering.
Men hanteringen av video på internet är betydligt svårare än för ljud, eftersom video kräver mycket högre bandbredd.
Voddlers lösning bygger på så kallad peer-to-peer-teknik, eller P2P, vilket innebär att man lånar utrymme på användarnas datorer och kapacitet från deras internetuppkopplingar.
P2P är också grunden för vanlig fildelning, men Voddler har tagit tekniken ett steg till genom att ha noggrann kontroll på all kapacitet som lånas.
P2P-tekniken ger två stora fördelar – kostnaden för distribution minskar dramatiskt och utrymmet för film i Voddlers tjänst blir nästan obegränsat.
Medan videotjänster som Youtube och amerikanska Hulu tyngs av distributionskostnader kan Voddler låta antalet användare växa utan att kostnaderna ökar nämnvärt.
Även etablerade svenska filmtjänster som SF Anytime och Film2Home står inför samma kostnadsproblem. Samtidigt har de omkring 3 000 titlar i sitt utbud, medan Voddler siktar på omkring 50 000 titlar.
Lagringen av film är spridd i nätet, men ändå kan de flesta filmer starta inom tio sekunder medan de ovanligaste kräver ett dygns förbeställning.
En annan aspekt av P2P-tekniken är att ingen film lagras i sin helhet hos någon användare, vilket gör filmbolagen tryggare. Och det var just tekniken som öppnade dörren till Hollywood för Voddler.
-?De som först förstått det här har varit filmbolagens teknikchefer. De har sett potentialen, säger Björn Isakson.
Sedan några veckor har Bredbandsbolagets omkring 500 000 kunder tillgång till tjänsten, och Voddler uppger att antalet användare passerat 70 000 och ökar med omkring 5 000 per dygn.
Voddler grundades 2005 och ägs av personal, grundare samt riskkapitalbolaget Deseven.
En ung fyraåring
Grundat: 2005 av Mattias Bergström, Martin Alsen och Magnus Dahlman.
Ägare: Personalen, grundarna samt internationella och nationella Investerare. Ett 50 tal aktieägare.
Antal anställda: 35.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.