”Filippa K till börsen!”

Äntligen rapportperiod igen! Tidiga mornar, sena kvällar, tolv koppar kaffe per dag, trötta sallader och ljumma hamburgare vid skärmen. Golvets vänner kan aldrig få nog! Men den här gången är oron påtaglig.

– Med den starka kronan blir det svårt för bolagen att leverera tillväxt, och det är det som krävs för att motivera de här kurserna. Alla ligger långa och risken är stor för en körare nedåt, säger ett par välpustade Church’s.

Att Renaults Volvo-aktier gick åt som smör i solsken förändrar inte bilden.

– Okej, det gick lite lättare än vad jag trodde. Men då vet vi en sak: Alla är långa i Volvo. Om inte den rapporten blir rena porrlektyren lär aktien gå ned, säger skon, som också oroar sig för Atlas Copco, Alfa Laval, Sandvik och Boliden.

De bästa lunchborden är nu upptagna av folk som äter upp sig inför kommande luncher på kontoret.

– Den här gången är det lönt att spekulera i Ericsson. Förväntningarna är så lågt ställda att bolaget mycket väl kan överraska positivt, säger en het fiskgryta, som tydligen inte oroar sig för kronans styrka.

Intresset för Nokia ska också vara stort.

– Londoninvesterarna har fått för sig att den nye chefen Stephen Elop ska skära kostnader så att det står härliga till, säger en pocherad gösfilé med brynt höstsvamp.

– Ingen räknar med att den nya N8:an ska konkurrera ut Apples Iphone. Men det räcker bra för Nokia att vara kungar i mellansegmentet. Dessutom går Ovi Store mycket bättre än vad marknaden tror, säger gösen.

HQ-aktien fortsätter att fascinera. Bolaget innehåller bara en kassa, motsvarande 2 kronor per aktie. Ändå handlas HQ i 8-9 kronor på börsen. En jordärtskockssoppa har en förklaring.

– Sten Mörtstedt och några andra ägare är mycket aggressiva. De är beredda att driva detta i princip hur långt som helst, säger soppan.

– Qviberg var fullt informerad av Crafoord, det har han ju erkänt och därmed ska han betala, det är det inget snack om. Man bör kunna få ut mellan en halv och en miljard, och då blir aktien värd minst det dubbla.

Renaults försäljning av B-aktier i Volvo satte i gång surret rejält. När säljer fransmännen sina röststarka A-aktier och till vem?

– De har ingen brådska. Marknadsvärdet är 13 miljarder, men rätt köpare kan betala 17-18 miljarder. Det motsvarar den premie Investor fick för sina A-aktier i Scania, säger en manchesterkavaj från Polo Ralph Lauren.

– Renault tycker det är värt att vänta på. Tills det händer kan de sitta kvar och visa att de tar sitt ägaransvar.

Ja, fordon är hett och de som tillverkar fordonskomponenter är om möjligt ännu hetare. Haldex har klättrat 80 procent och ska splittras i tre delar. Frågan är väl vilken del som köps ut först.

– Och det här är mumma för Handelsbanken också. De var inte överlyckliga av att få Plastal i knät när Nordic Capital inte ville pytsa in mer pengar. Men nu är det andra tongångar, alla vill ha komponenter, säger en oxbringa med senapssås och pepparot.

Som plåster på såren har ju Nordic kvar Finnveden.

– Där lär det också hända grejer. Det finns både intressenter och stålar för den typen av företag nu, säger husmans-kännaren.

På tiden, kan man tycka. Nordic investerade i Finnveden 2004.

Och det är också på tiden med ett riktigt roligt börsbolag till Stockholm, nu när danskarna har fått Pandora. Ett litet bolag med snygga kläder får duga.

– Filippa K är på väg in. Novax vill göra en exit, och intresset lär bli hyggligt även om det inte är något stort bolag, säger en storviltjägare.

Till de större bolagen får väl i stället MTG räknas.

– Det är klart att det är kanon att köpa in program i dollar. Och annonsmarknaden i Sverige rusar. Då tar utlänningar fram linjalen och snart kommer väl Goldman fram till att aktien är värd 800 spänn, säger en instmäklare med stödstrumpor.

– Men så kommer det en repa med sämre momentum för Ryssland igen, och då riskerar MTG att åka ned rätt kraftigt, säger stödstrumpan.

Vad var det de sa?

Ångbastun: Bläcket hann knappt torka innan Etrion, Lundins solenergibolag, bekräftade att bolaget ska noteras på Stockholmsbörsen. Och Lundin Petroleums aktieägare får aktierna i en (tidig) julklapp, precis som ångbastun berättade i förra numret.

Cashmeretröjan: Renaults försäljning av B-aktierna i Volvo var efterlängtad. I våras sa en rosa cashmeretröja att placingen närmade sig och att det började bli dags att göra plats i portföljen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Stock Market