Fiasko för Ericssons miljardhopp

Ericssons satsning på intelligenta hem har kommit av sig. Förhoppningen var att bolagets produkt E-box skulle bli navet på en förväntad miljardmarknad. Men hittills kan Ericsson som mest bara skryta med ett avslutat testprojekt med 100 inkopplade lägenheter i Linköping. ”Vi står lite grann och stampar idag”, säger Ulf Gustafsson på det inblandade bostadsbolaget.

1999 lanserade Ericsson E-box eller E-service gateway som den kallas idag. Boxen är en enkel dator som kan hantera och samordna kommunikationen mellan omvärlden och hushållens uppkopplade apparater och system, exempelvis dator, stereo och larm.

E-boxen är en produkt med låga marginaler men som knutpunkten i Ericssons satsning på intelligenta hem väntades den öppna dörren till en miljardmarknad hos bostadsföretag och bredbandsoperatörer.

Vid lanseringen i februari 1999 fick E-boxen den ansvariga marknadschefen Rolf Johansson att gå i taket av lycka.

”Det här är det mest spännande jag har varit med om, och jag har jobbat på Ericsson i 20 år”, förklarade han i Dagens Industri.

Bilden av en väntande miljardmarknad målades upp av Ericsson som hävdade att deras produkt- och tjänsteutbud för det intelligenta hemmet ”gör det möjligt att flytta tjänster värda över 30 miljarder dollar per år till en internetdriven ekonomi.”

Koncernchefen Kurt Hellström hyllade också E-boxen när bolaget e2home lanserades tillsammans med Electrolux senare samma år:

”Electrolux Screenfridge och Ericssons E-box ger det nya företaget ett försprång”, förklarade Kurt Hellström.

Det försprånget visade sig inte vara så användbart eftersom efterfrågan på E-boxen hittills i stort sett varit obefintligt. I artikeln i Dagens Industri meddelade Rolf Johansson att ”flera kontrakt ligger nära i tiden.” Men fram till idag kan Ericsson bara skryta med leveranser till ett avbrutet testprojekt i Linköping.

”Det är det största hittills och vi betraktar det som väldigt framgångsrikt”, säger Mats Thorén på Ericssons pressavdelning om satsningen.

Det var den 20 september förra året som Ericsson äntligen kunde offentliggöra en större kund. Telias bredbandsoperatör Com hem ville installera E-boxen hos 3 000 abonnenter och redan under 2001 börja erbjuda tjänsterna till samtliga kunder.

Men Com hem-projektet slutade med att E-boxen bara installerades i 100 lägenheter hos bostadsföretaget Stångåstaden i Linköping. Idag är framtiden osäker för samarbetet mellan Com hem och Ericsson.

”Stångåstadsprojektet är avslutat. Nu väntar vi på nästa steg ifrån Com hem. Det är läget just nu”, säger Mats Thorén.

Från Com hem meddelar man att bolaget valt att utvärdera lösningar från andra leverantörer istället för Ericsson. Com hem avvaktar under tiden med nya satsningar.

”Man kan väl tänka sig att marknaden inte var riktigt mogen. Jag tror att man tillsammans inte kunde hitta affärsmodeller som gjorde att vi och de kunde tjäna pengar på erbjudandet ut mot kund”, säger Janna Olenius pressansvarig på Com hem.

”De triviala tjänster som fanns fungerade. Nu måste det till innehåll som folk vill betala för. Vi saknar applikationer som gör att det lossnar. Vi står lite grann och stampar idag”, säger Ulf Gustafsson ansvarig för projektet hos Stångåstaden.

För Ericsson är det ännu ett streck i räkningen för satsningen på produkter till det ”intelligenta hemmet” som förväntades att snabbt bli en miljardmarknad i början av 2000-talet.

Tidigare i år har det kommit fram att e2home, Ericssons bolag med inriktning på intelligenta hem som samägs med Electrolux, minskar aktiviteten. Bolaget har bland annat dragit sig ur satsningen på att skapa en branschstandard för trådlös kommunikation mellan hushållsapparater – Whitetooth – som beskrevs som en bantad version av Bluetooth.

Ericsson har i sista stund också lagt lanseringen av ”surfplattan” Web screen på is. Web screen var en av de produkter som skulle användas av de boende i det intelligenta hem som Ericsson ville vara med och skapa.

Om Ericsson någonsin lyckas bli en stor spelare inom förhoppningsområdet är fortfarande osäkert. Men tongångarna från bolaget är fortfarande försiktigt positiva.

”Just nu när vi talar så är det en avmattning på grund av världskonjunkturen och det märks hos våra kunder att man just nu inte fattar beslut om de här riktigt stora utrullningarna. Men vi ser inte att kunderna har ändrat sin målsättning. De inser att det är i hemmen som nästa stora slag om konsumenterna kommer att stå, så man använder den här perioden till att positionerna sig”, säger Mats Thorén.

Ericsson vill idag inte lämna någon ny miljardspäckad prognos för hur stora de framtida intäkterna kan bli för området ”intelligenta hem”.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.